Sökning: "ledarskap and detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ledarskap and detaljhandel.

  1. 1. Emotionellt arbete som komplement till chefsrollen. : En vinjettstudie om butikschefer inom detaljhandeln och deras föreställningar om arbetsrelaterade scenarion.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lina Petö-Jonasson; Awa Sarr; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Emotional labour; Retail; Ledarskap; Emotionellt arbete; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker butikschefer inom servicebranschen föreställningar om det emotionella arbete som de kan möta i sina dagliga arbetsuppgifter, samt om hur rollen kan påverkas utefter deras arbetsmiljö. Detta är en kvalitativ studie där vi har valt att använda oss av intervjuer utifrån vinjettmetoden. LÄS MER

  2. 2. Hålla social distans när det krävs att vara närvarande : En fallstudie om organisationsförändringar inom detaljhandeln när världen drabbas av en pandemi.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Camilla Bertilsson; Emma Simonsson; [2021]
    Nyckelord :Pandemic; Covid-19; Retail; Co-workers; Leadership; Pandemi; Covid-19; Detaljhandel; Medarbetare; Ledarskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa djupare förståelse för hur organisationsförändring, som grundats i en kris (pandemin Covid-19), påverkar ledarskap såväl som medarbetare inom detaljhandelsbranschen. En fallstudie med mixad metod med en deduktiv ansats har genomförts för att skapa en djupare förståelse för uppfattningen kring organisationsförändring grundat i pandemin. LÄS MER

  3. 3. Kompetensutvecklingens betydelse för att behålla personal och motivationsfaktorer för utveckling. : En studie inom detaljhandeln.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Roman Özdemir; [2021]
    Nyckelord :Competence; Competence development; Skills supply; Motivation; Retail; Kompetens; Kompetensutveckling; Kompetensförsörjning; Motivation; Detaljhandeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få större förståelse för hur mellanchefer inom detaljhandeln motiverar sina medarbetare till kompetensutveckling och kompetensutvecklingens roll i bibehållande av de anställda. Studien har utgått utifrån en kvalitativ metod, där fem utvalda mellanchefer inom detaljhandel har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Hållbar organisationsförändring inom detaljhandeln : En explorativ studie i syfte att undersöka relationen mellan ledarskap och intern kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Nilsson; Ida Persson; [2021]
    Nyckelord :Leadership; Leader qualities; Leadership styles; Retail; Sustainable organizational change; Circular economy; Internal communication; Ledarskap; Ledaregenskaper; Ledarskapsstilar; Detaljhandel; Hållbar organisationsförändring; Cirkulär ekonomi; Intern kommunikation;

    Sammanfattning : In a society where the sustainability trend is growing and becoming increasingly important, companies are expected to make clearer commitments to sustainability where consumers are increasingly demanding a change when it comes to among other things, production and social responsibility. In retail, there is a clear wave of sustainability due to increased knowledge and that consumers now do more conscious choices. LÄS MER

  5. 5. Förväntningar på manliga och kvinnliga ledare : En kvalitativ studie om medarbetares förväntningar på ledare inom svensk detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Elin Johansson; Pernilla Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Equality; Leadership; Leader characteristics; Female characteristics; Male characteristics; Gender roles; Employee; Employee perspective; Jämställdhet; Ledarskap; Ledaregenskaper; Kvinnliga ledaregenskaper; Manliga ledaregenskaper; Könsroller; Medarbetarperspektiv; Medarbetare;

    Sammanfattning : Problembakgrund: På ledande positioner inom företag består majoriteten av män, trots att flera studier påvisat att kvinnor har utmärkande egenskaper för ett ledarskap som passar i moderna företag. På grund av normer som lever kvar i samhället har kvinnor inte heller samma karriärmöjligheter som män. LÄS MER