Sökning: "ledarskap detaljhandel"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden ledarskap detaljhandel.

  1. 1. Emotionellt arbete som komplement till chefsrollen. : En vinjettstudie om butikschefer inom detaljhandeln och deras föreställningar om arbetsrelaterade scenarion.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lina Petö-Jonasson; Awa Sarr; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Emotional labour; Retail; Ledarskap; Emotionellt arbete; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker butikschefer inom servicebranschen föreställningar om det emotionella arbete som de kan möta i sina dagliga arbetsuppgifter, samt om hur rollen kan påverkas utefter deras arbetsmiljö. Detta är en kvalitativ studie där vi har valt att använda oss av intervjuer utifrån vinjettmetoden. LÄS MER

  2. 2. Hålla social distans när det krävs att vara närvarande : En fallstudie om organisationsförändringar inom detaljhandeln när världen drabbas av en pandemi.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Camilla Bertilsson; Emma Simonsson; [2021]
    Nyckelord :Pandemic; Covid-19; Retail; Co-workers; Leadership; Pandemi; Covid-19; Detaljhandel; Medarbetare; Ledarskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa djupare förståelse för hur organisationsförändring, som grundats i en kris (pandemin Covid-19), påverkar ledarskap såväl som medarbetare inom detaljhandelsbranschen. En fallstudie med mixad metod med en deduktiv ansats har genomförts för att skapa en djupare förståelse för uppfattningen kring organisationsförändring grundat i pandemin. LÄS MER

  3. 3. Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Olivia Eriksson; Emma Nilsson; [2021]
    Nyckelord :verksamhetsstyrning; digitalisering; ledarskap; detaljhandel;

    Sammanfattning : Titel: Verksamhetsstyrning inom detaljhandeln vid en digital förändringFörfattare: Olivia Eriksson och Emma NilssonHandledare: Henrietta NilsonNyckelord: Digitalisering, ledarskap, verksamhetsstyrning, digital transformation, detaljhandelBakgrund: Digitaliseringen har haft stor påverkan på företag och samhället det senaste decenniet. Detta har inneburit att företag måste anpassa sin verksamhet och styrning för att kunna fortsätta utvecklas och vara framgångsrika. LÄS MER

  4. 4. Kompetensutvecklingens betydelse för att behålla personal och motivationsfaktorer för utveckling. : En studie inom detaljhandeln.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Roman Özdemir; [2021]
    Nyckelord :Competence; Competence development; Skills supply; Motivation; Retail; Kompetens; Kompetensutveckling; Kompetensförsörjning; Motivation; Detaljhandeln;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att få större förståelse för hur mellanchefer inom detaljhandeln motiverar sina medarbetare till kompetensutveckling och kompetensutvecklingens roll i bibehållande av de anställda. Studien har utgått utifrån en kvalitativ metod, där fem utvalda mellanchefer inom detaljhandel har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Hållbar organisationsförändring inom detaljhandeln : En explorativ studie i syfte att undersöka relationen mellan ledarskap och intern kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Nilsson; Ida Persson; [2021]
    Nyckelord :Leadership; Leader qualities; Leadership styles; Retail; Sustainable organizational change; Circular economy; Internal communication; Ledarskap; Ledaregenskaper; Ledarskapsstilar; Detaljhandel; Hållbar organisationsförändring; Cirkulär ekonomi; Intern kommunikation;

    Sammanfattning : In a society where the sustainability trend is growing and becoming increasingly important, companies are expected to make clearer commitments to sustainability where consumers are increasingly demanding a change when it comes to among other things, production and social responsibility. In retail, there is a clear wave of sustainability due to increased knowledge and that consumers now do more conscious choices. LÄS MER