Sökning: "ledarskap i förskolan i förändring"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden ledarskap i förskolan i förändring.
1. Förskollärarens ledarskap i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER
2. Förskollärarens kollegiala ledarskap : En fenomenologisk studie om förskollärares upplevda erfarenheter av att leda det pedagogiska arbetet i arbetslaget
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : I den svenska förskolan arbetar förskollärare, barnskötare och annan personal tillsammans i arbetslag. För att höja förskoleverksamhetens pedagogiska kvalitet genomfördes 2010 en reform som innebar en förändring av det gemensamma arbetslagsansvaret som rått i svensk förskola i över fyrtio år. LÄS MER
3. Reflektion-"Man måste vara såhär prestigelös" För medveten utveckling i förskolan : En Kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att analysera hur förskollärare konstruerar ledning av kollegial reflektion i relation till undervisning. Detta är en kvalitativ studie med socialkonstruktionismen som teoretisk utgångspunkt. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra verksamma förskollärare genomfördes på tre olika förskolor. LÄS MER
4. Förskollärares tolkningar av ledarskapet i förhållande till Läroplanen : Förskollärares ansvar
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Förskollärarnas kompetens är en förutsättning för kvaliteten i förskolan och relationen mellan kvalitet och utbildad personal ses som högst relevant för att nå de nationella målen (Renblad & Brodin 2012, s.416). LÄS MER
5. Införandet av GDPR ( SFS 2018:218) i förskolan Technoapati - En konsekvens av GDPR
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I denna kvalitativa studie har GDPR-lagens införande i- och påverkan på förskolan studerats. Vi har utgått från en frågeställning, och sett på denna utifrån olika perspektiv. Det första fokuset i studien ligger på hur förskolorna har valt att implementera lagen i deras verksamhet. LÄS MER