Sökning: "ledarskap i kommunal äldreomsorg"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden ledarskap i kommunal äldreomsorg.

  1. 1. “Det finns ingen chef eller människa i världen som hinner med det som en enhetschef ska göra” : En kvalitativ studie om upplevelsen av ett hållbart arbetsliv som enhetschef inom äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Victoria Lantz; Mathilda Malmer; [2024]
    Nyckelord :first line manager; home health care; leadership; working environment; första linjens chef; hemvård; ledarskap; äldreomsorg; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka första linjens chefers upplevelse av att arbeta inom svensk äldreomsorg och förutsättningar för ett hållbart arbetsliv. Att orka, kunna och vilja jobba ett helt arbetsliv med tillgång till ett starkt stöd och delaktighet är några aspekter av ett hållbart arbetsliv. LÄS MER

  2. 2. Framgångsfaktorer för ledare inom äldreomsorgen i relation till medarbetares arbetstillfredsställelse : En kvantitativ studie ur medarbetarnas perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Drake af Hagelsrum; Josefina Olsson; [2023]
    Nyckelord :Leadership; unit manager; leadership styles; job satisfaction; employees; elderly care; Ledarskap; enhetschef; ledarstilar; arbetstillfredsställelse; medarbetare; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Kommunal äldreomsorg står inför utmaningar kommande år. Prognoser pekar på att det kommer råda personalbrist med ett ökat behov av undersköterskor och vårdbiträden inom äldreomsorgen till följd av fler äldre i behov av stöd och omsorg. LÄS MER

  3. 3. Medarbetares upplevelser av attraktivt arbete inomen kommunal hemtjänstverksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Oscar Hedlöf; Filip Edvardsson; [2023]
    Nyckelord :Attractive work; home care; focus group; elderly care; care recipient; welfare; attractive working conditions; attractive work content; job satisfaction; employee attraction and retention; municipality; Attraktivt arbete; hemtjänst; fokusgrupp; äldreomsorg; vårdtagare; välfärd; attraktiva arbetsförhållanden; attraktivt arbetsinnehåll; arbetstillfredsställelse; kompetensförsörjning; kommun;

    Sammanfattning : Swedish elderly care stands before vast employee related challenges in a future with an aging population that will require welfare. By studying what makes working in elder care attractive and what can be done to strengthen its’ attractiveness, tools can be made to attract employees to the occupation and thereby secure the future needs. LÄS MER

  4. 4. En litteraturstudie om det hälsofrämjande ledarskapets betydelse för medarbetares psykiska hälsa inom den svenska äldreomsorgen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kristin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Elderly care; health promotion; leadership; mental health; Hälsofrämjande; ledarskap; psykisk hälsa; äldreomsorg;

    Sammanfattning : Medarbetarnas hälsa och trivsel inom äldreomsorgen är viktiga frågor då antalet äldre som behöver stöd och vård beräknas öka. Vård- och omsorgsarbetare i Sverige är en av de största grupperna av arbetstagare, och de har högst antal sjukskrivna dagar per anställd. LÄS MER

  5. 5. "Etisk stress?...jag förstår nog inte riktigt vad du menar..." : En kvalitativ studie om förståelsen av etisk stress i relation till andra utmaningar hos enhetschefer inom kommunal äldreomsorg

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Linda Askerlund; Marianne Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Ethical stress; ethical dilemmas; ethical work; unit managers; elder care; Etisk stress; etiska dilemman; etikarbete; enhetschefer; äldreomsorg; Karasek och Theorells krav-; kontroll-; och stödmodell;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enhetschefen har inte bara ett komplext uppdrag för egen del, utan är också en viktig del för sina medarbetares och brukares välmående och miljö, samt hur verksamheten speglas och speglar sociala regler utåt. Detta sätter stora krav på förmågan att balansera många olika arbetsuppgifter i relation till människors livsvillkor och kan därmed försätta enhetschefen i etiska situationer som skapar stress. LÄS MER