Sökning: "ledarskap krockar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ledarskap krockar.

  1. 1. Chefers upplevelse gällande det sociala och organisatoriska arbetsmiljöansvaret

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Regina Ottosson; Anna-Karin Blomgren; [2022]
    Nyckelord :social och organisatorisk arbetsmiljö; ledarskap; ansvar; medarbetarskap; stöd;

    Sammanfattning : Utgångspunkten har varit att undersöka och belysa chefers upplevelse av det sociala och organisatoriska arbetsmiljöansvaret och vad som driver och ger chefer arbetsmotivation. Med organisatorisk arbetsmiljö menas att det är arbetsgivarens ansvar att sätta de yttre ramarna kring styrning, ledning och fördelningen av arbetsuppgifter samt att det finns delaktighet och engagemang. LÄS MER

  2. 2. Vad är pedagogiskt ledarskap för dig? : En diskursanalys av förskollärares pedagogiska ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Josefin Håkansson; Evelina Rothman; [2021]
    Nyckelord :Diskurs; förskollärare; förskollärares ledarroll; kommunikation; pedagogiskt ledarskap; teamorganisation; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ge ett kunskapsbidrag inom förskollärares förståelse av pedagogiskt ledarskap gentemot kollegor. Studien är baserad på kvalitativ metod, där vi genom semistrukturerade intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar av -och förutsättningar för-deras ledarskapsuppdrag gentemot kollegor. LÄS MER

  3. 3. Förstelärarnas yrkesroll kontra specialpedagogernas och speciallärarnas

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Izabella Grevskog; [2018]
    Nyckelord :Förstelärare; samarbete; speciallärare; specialpedagog; uppdragsbeskriving; yrkesfunktion;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractGrevskog, Izabella (2018). Förstelärarnas yrkesroll kontra specialpedagogernas och speciallärarnas. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Sluta flytta runt saker hela tiden! : En vetenskaplig essä om utmaningar i förskolans innemiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Ingebrigtsen; [2017]
    Nyckelord :Preschool; Aristotle; episteme; techne; phronesis; Foucault; Reggio Emilia; the environment; the third educator; Förskola; Aristoteles; episteme; techne; fronesis; Foucault; Reggio Emilia; miljön; den tredje pedagogen;

    Sammanfattning : Title: Stop moving stuff around all the time! - A scientific essay about the challenges in the preschool indoor environment  My scientific essay is based on a series of events in which I believe that both I and my colleague was unprofessional and did not have the children’s best interest at heart. The events took place in my professional career as an unskilled educator. LÄS MER

  5. 5. Som att sparka in en öppen dörr! : Synen på, och implementeringen av föreskriften Organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) i offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elin Lönnberg; Therese Möller; Jennie Ståhl; [2016]
    Nyckelord :organisatorisk och social arbetsmiljö; implementering; ledarskap; styrning; krav; kontroll; offentlig sektor; ohälsa;

    Sammanfattning : Våra teoretiska utgångspunkter grundar sig i den regelstyrning som styr och samordnar offentlig sektor samt den målstyrning som dessa organisationer omfattas av. En nyckelfaktor vid förändringsarbete är ledarskapet och vilket stöd den enskilde individen upplever, vilka krav arbetsuppgifterna ställer samt vilken kontroll hen har över sitt arbete. LÄS MER