Sökning: "ledarskap och organisation arbetstid"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden ledarskap och organisation arbetstid.

  1. 1. Ledares och medarbetares syn på delaktighet vid ett flexibelt arbetssätt : Möjligheter och utmaningar

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Kajsa Fridell; Anna-Karin Sjögren Näs; [2022]
    Nyckelord :Participation; Remote work; Flexible working; Communication; Knowledge sharing; Leadership; TQM; Delaktighet; Distansarbete; Flexibelt arbetssätt; Kommunikation; Kunskapsdelning; Ledarskap; Offensiv kvalitetsutveckling;

    Sammanfattning : Vi lever i en värld av ständig utveckling och för att vara konkurrenskraftiga behöver organisationer följa med i denna utveckling. En förutsättning för innovationer och förbättringsarbete är förmågan att göra organisationens medarbetare delaktiga i arbetet. LÄS MER

  2. 2. Skolorganisationens förutsättningar att möta lärares stress : En fenomenologisk studie om skolledares erfarenheter gällande lärares arbetsrelaterade stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Wijkmark; Sara Köhlin; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; lärarstress; skolledning; deskriptiv fenomenologi; organisation; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Lärarnas stress har ökat de senaste decennierna och studier visar att lärarnas stress har betydelse och negativ påverkan på elevens välmående och studieresultat. Tidigare forskning visar att skolledare är de som har störst inverkan på lärares arbetsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Förmåner som verktyg i kampen om kompetens - Hur förmåner kan attrahera Data- och IT ingenjörer samt skapa ett starkt arbetsgivarvarumärke

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Emma Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Anställningsförmåner; arbetsgivarvarumärke; employer brand; employer branding; employer attractivness; Social Sciences;

    Sammanfattning : Samhällets och arbetsmarknadens förändring de senaste decennierna har lett till att vissa yrkesgrupper har blivit mycket attraktiva på arbetsmarknaden. Organisationer som är i behov av dessa bristyrken tävlar om att få anställa dem, och krav på anställningserbjudandet blir allt större. LÄS MER

  4. 4. Uppförandekoder - Användbara eller bara ännu ett dokument? : En jämförande fallstudie mellan SCA, LKAB och Skellefteå Kraft, om hur uppförandekoder upprätthålls genom ledarskap.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :HAUA MOHAMUD YUSUF; CELINA DAHLGREN; [2017]
    Nyckelord :Mellanchefer; Uppförandekod; Ledarskap; Kommunikation; Intern kommunikation;

    Sammanfattning : Studiens problemformuleringar är: Hur skiljer sig de tre utvalda organisationernas uppförandekoder åt gällande innehåll och upplägg?; På vilket sätt kommunicerar mellanchefer inom de utvalda företagen ut uppförandekoden för att se till att den upprätthålls?; och På vilket sätt kommunicerar mellancheferna med sina medarbetare för att de ska identifiera sig med organisationen, och därmed ta till sig uppförandekoden i större utsträckning? Studien utfördes som en jämförande fallstudie med deduktiv ansats, med hjälp av de två ledarskapsteorierna Leader-Member Exchange och organisatorisk identifiering. Studien har genom textanalys analyserat de tre utvalda organisationernas uppförandekoder samt genomfört intervjuer där två mellanchefer från varje organisation intervjuades kring deras ledarskap och kommunikation gällande uppförandekoden. LÄS MER

  5. 5. Employer branding inom offentliga organisationer : Sjuksköterskors värdering av attribut vid val av arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Cecilia Johnsson; Ida Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Employer branding; Public organizations; Employer value proposition; Word- of-mouth; Kliniskt basår; Introduction program; Organizational attractiveness; Attractiveness; Work-based learning; Employer branding; Arbetsgivarvarumärke; Offentlig organisation; Employer value proposition; Word-of-mouth; Kliniskt basår; Introduktionsprogram; Organisatorisk attraktivitet; Attraktivitet; Lärande i arbetslivet;

    Sammanfattning : Offentliga organisationer har ofta begränsade finansiella resurser att förhålla sig till. Med den ökade konkurrensen på arbetsmarknaden om kompetent personal finns ett behov för även offentliga organisationer att arbeta med dess attraktivitet gentemot intressenter. LÄS MER