Sökning: "ledarskap psykologi"
Visar resultat 1 - 5 av 265 uppsatser innehållade orden ledarskap psykologi.
1. Moroten och piskan : En studie med fokus på strategier för att främja elevers motivation
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån tidigare forskning kartlägga de faktorer och didaktiska val som bäst främjar gymnasieelevers studiemotivation för att sedan undersöka om detta även gällde “mina elever” som jag undervisar i ämnet psykologi, och vad jag som lärare utifrån mina didaktiska val och mitt ledarskap kan göra för att främja deras motivation. Den teoretiska utgångspunkten för studien baseras på tidigare empiri inom studiemotivation samt utifrån den sociokognitiva ansatsen. LÄS MER
2. Ledaregenskaper på distans, vilka egenskaper upplever chefer att de behöver utveckla?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Distansarbete förväntas öka, vilket innebär att framtidens ledare bör kunna leda sina medarbetare på distans. Det finns en stor mängd forskning inom ämnet ledarskap men det är ännu oklart om aktuella ledarskapsteorier även kan appliceras på distansledarskap och det krävs mer forskning kring just ledarskap på distans. LÄS MER
3. Hur upplevs ledarskap vid distansarbete?
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur arbetstagarna vid en statlig organisation i Mellansverige upplevde ledarskap under distansarbete. Åtta semistrukturerade intervjuer genomfördes och analyserades med en induktiv tematisk analysmetod för att uppnå syftet. LÄS MER
4. Att berätta eller inte berätta om mobbning i skolan : Hur kön, social självtillit och auktoritativt lärarledarskap sammanhänger med mellanstadieelevers intention att berätta om egen utsatthet av mobbning för vuxna i skolan
Master-uppsats, Linköpings universitet/PsykologiSammanfattning : Syftet med det aktuella examensarbetet var att undersöka hur kön, social självtillit och elevens uppfattning av lärarens auktoritativa ledarskap sammanhängde med mellanstadieelevers intention att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal samt hur det sammanhängde med elevens upplevelse av hinder för att berätta om utsatthet för mobbning för skolpersonal. I studien deltog 370 mellanstadieelever (62. LÄS MER
5. “Misstag måste man få göra! Om man inte tar hand om misstag såfår man en rädd organisation” : En kvalitativ studie om psykologisk trygghet ur ett HR-perspektiv medkopplingar till agilt ledarskap
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : .... LÄS MER