Sökning: "ledarskap relationellt"

Visar resultat 16 - 20 av 108 uppsatser innehållade orden ledarskap relationellt.

  1. 16. Gränsen mellan barnet och miljön : Konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Ida Kristine Mortensen; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Kategorisering; Makt; Tidiga insatser; Subjektspositioner;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Mortensen, Ida Kristine (2022). Gränsen mellan barnet och miljön – konstruktioner och diskurser om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 17. Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Chatarina Pintaric; Karin Pollack; [2022-11-28]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; sociala gemenskap; pedagogiskt ledarskap; fenomenologi; skolklimat; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; Bergs frirumsmodell;

    Sammanfattning : En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet. Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa sätt bidra till goda förutsättningar för kunskapsutveckling hos samtliga elever. LÄS MER

  3. 18. Ledning och stimulans - för att ge alla en chans

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Norström Malena; Anette Whass; [2022-10-13]
    Nyckelord :ledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om några lärares och specialpedagogers tolkningar och upplevelser av arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö bland elever i årskurs F-6. Frågeställningarna är som följer, hur tolkas begreppet ledning och stimulans av lärarna och specialpedagogerna? Vad är enligt lärarna och specialpedagogerna grundläggande faktorer i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö? På vilket sätt tas specialpedagogens kompetens tillvara i arbetet med ledning och stimulans samt tillgänglig lärmiljö enligt lärarna och specialpedagogerna? De teoretiska utgångspunkterna i studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet och det relationella perspektivet på lärande. LÄS MER

  4. 19. Lust och kunskap som förutsättning : Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Hanna Remblegård; [2022]
    Nyckelord :Students in reading difficulties; desire to learn; teacher skills; reading learning; early intervention.; Elever i lässvårigheter; lust att lära; lärarskicklighet; läsinlärning; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractRemblegård, Hanna (2022). Lust och kunskap som förutsättning - Lärares och speciallärares arbete med läsinlärning för elever i lässvårigheter. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 20. "Det känns som det enda vi gör är att släcka bränder" : En fallstudie om tre skolors utvecklingsarbete från ett åtgärdande till ett främjande förhållningssätt

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Ekman; Linnéa Waldetoft; [2022]
    Nyckelord :Främjande förhållningssätt; inkludering; ledarskap; ledning och stimulans; relationellt perspektiv; skolutveckling; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien grundade sig i skillnaden mellan skolans styrdokuments krav på ett övervägande främjande arbete på organisationsnivå och många skolors upplevelse av att bedriva ett huvudsakligen individfixerat åtgärdande arbete, alltså ”brandkårsutryckningar”. Syftet med studien var att undersöka varför och på vilket sätt tre skolor har valt att starta ett utvecklingsarbete på organisationsnivå för att ändra sin verksamhets förhållningssätt från ett åtgärdande arbete till ett främjande. LÄS MER