Sökning: "ledarskapets betydelse"

Visar resultat 16 - 20 av 194 uppsatser innehållade orden ledarskapets betydelse.

  1. 16. Ledarskapets betydelse för gruppdynamik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Huda Jowhar; [2022-06-28]
    Nyckelord :Ledarskap; gruppdynamik; ledarstil; relation; lärare; elev; grupp; klassrumsklimat;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå om det finns en relation mellan lärares ledarskap och gruppdynamiken i gymnasieskolor. För att uppnå studiesyftet formulerades två forskningsfrågor; Hur påverkar lärarens ledarskap gruppdynamiken i klassrummet, samt vilka faktorer menar lärarna påverkar deras möjligheter att utöva ett bra ledarskap och skapa en bra gruppdynamik i klassrummet? Datainsamling för studien skedde genom två kvalitativa metoder; observationer och intervjuer med 5 gymnasielärare från 3 olika skolor i två olika kommuner inom Västra Götalandsregionen. LÄS MER

  2. 17. Dokumentationens och ledarskapets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Palmqvist; Pernilla Johansson; [2022-03-15]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; lärare i fritidshem; fritidshem; dokumentation; planering; enactment.;

    Sammanfattning : Systematiskt kvalitetsarbete ska genomföras på fritidshemmet. Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare i fritidshem genomför planering, dokumentation, utvärdering och analys i det systematiska kvalitetsarbetet för strävan mot de nationella målen. LÄS MER

  3. 18. Ledarskapets betydelse för arbetsmotivation : Millennials arbetsmotivation ur medarbetarens perspektiv baserat på Self Determination Theory och ledarskapsstilar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Erika Olsson; Amanda Iversen; [2022]
    Nyckelord :Motivation; self determination theory; leadership styles and millennials; Motivation; Self determination theory; ledarskapsstilar och millennials;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur millennials inom servicebranschen upplever att ledarskap har betydelse för arbetsmotivationen. Vi vill med vår forskning förmedla vad som kan vara lönsamt för ledare att ha kunskap om gällande arbetsmotivation för att minska personalomsättning i organisationer. LÄS MER

  4. 19. Jag är min största möjlighet, men vem ledde mig hit? : Svenska kyrkans samarbete med grundskolan och ledarskapets betydelse för terrorismprevention

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Helena Johansson; [2022]
    Nyckelord :Church of Sweden; crime prevention; ethics; leadership; Riddarskolan; secular; terrorism.;

    Sammanfattning : Violent ideologies/terrorism are predicted to increase in Sweden. However, there is no specific terrorist profile. Both children, young people and adults are exposed to indoctrination that violence solves problems. LÄS MER

  5. 20. "Mina egna misstag är oftast det absolut bästa sättet, att det här funkade inte." : En studie om utvecklingsinriktat lärande inom ett HR-team

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tove Hiller; Frida Wahlberg; [2022]
    Nyckelord :Development-oriented learning; double-loop learning; learning environment; Utvecklingsinriktat lärande; double-loop lärande; lärandemiljö;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur medarbetares utvecklingsinriktade lärande tar sig uttryck inom ett HR-team, och vilka faktorer som för individen upplevs som de viktigaste förutsättningar för att utvecklingsinriktat lärande ska ske. De frågeställningar som besvaras är hur det utvecklingsinriktade lärandet tar sig uttryck hos medarbetaren, samt vilka interna och externa förutsättningar som medarbetaren upplever underlättar för att ett utvecklingsinriktat lärande ska uppstå. LÄS MER