Sökning: "ledaruppgifter"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet ledaruppgifter.

  1. 1. Ledarintelligens utifrån chefs och ledarrollen

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi

    Författare :Marika Ronthy; [2017]
    Nyckelord :LQ - Questionnaire; management role; leadership role; spiritual intelligence; emotional intelligence; rational intelligence and a human leadership; ML ; : LQ-test; chefsroll; ledarroll; själslig intelligens; emotionell intelligens; rationell intelligens och medmänskligt ledarskap ML ;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att validera ett instrument (LQ-test) som avser att mäta ledarintelligens baserat på teorin om ledarintelligens utifrån chefs- och ledarrollen. Ledarintelligens, skapat av Ronthy (Ronthy 2006; 2013) är ett holistiskt perspektiv på ledarskap och omfattar färdigheter från tre intelligenser; rationell, emotionell och själslig intelligens med större betoning på ledarrollen med färdigheter tillhörande emotionell och själslig intelligens även kallat medmänskligt ledarskap (ML). LÄS MER

  2. 2. Nyexaminerade lärares tankar om ledarskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Karlström; [2002]
    Nyckelord :Education; Ledarskap; ledarstilar; lärares ledarskp. nyexaminerade lärare; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur nyexaminerade lärare ser på ledarskap i klassrummet, samt vilken forskning det finns om ledarskap i klassrummet. Studien inleds med en litteraturstudie där det presenteras några definitioner av begreppet ledarskap samt vad ledarskap i klassrummet består av. LÄS MER

  3. 3. Med pekpinnen i handen : Att situationsanpassa lärares ledarskap i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carina Ekudd; [2001]
    Nyckelord :Education; Ledarstilar; Lärares ledaruppgifter; Klassrumsstrategier; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att empiriskt belysa vilka ledarstilar en lärare anammar i en given klassrumssituation. Dessutom försöker den följande undersökningen identifiera olika strategier och modeller som kan vara till en lärares hjälp för att försöka skapa en god atmosfär och arbetsro i klassrummet. LÄS MER