Sökning: "legend"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade ordet legend.

  1. 21. Virtuella spelavatarer: könsstereotyper i League of Legends

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Märta Perhag; Kristina Riley; [2021]
    Nyckelord :Game Avatars; Virtual world; Gender stereotypes; The Proteus Effect; Cybertype; Spelavatarer; Virtuell värld; Könsstereotyper; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis investigates if stereotypes and norms are projected in the virtual world. The study specifically aims to understand this through delving into the virtual game League of Legends to inquire if and, in that case, what gender stereotypes are used when constructing gaming avatars. LÄS MER

  2. 22. Text utan kontext : en granskning av kyrkobeskrivningar utifrån forskning om antijudiska motiv i svenska kyrkobyggnader

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Malin Norrby; [2020]
    Nyckelord :Interreligious Studies; Church History; Jewish-Christian relations; medieval iconography; othering; antisemitism; antijudaism; heritagisation; musealisation; Church of Sweden; Judensau; Ecclesia and Synagoga; Cain; medieval legends; Interreligiösa studier; Kyrkohistoria; Judisk-kristna relationer; medeltida bildtradition; antisemitism; antijudaism; andrefiering; kulturarvsprocessen; musealisering; Svenska kyrkan; Judesuggan; Ecclesia och Synagoga; Kain; medeltida legender;

    Sammanfattning : This study has a threefold aim:  to make a theological contextualisation of four medieval anti-Jewish motifs in Christian iconography represented in churches in Sweden and to study how these motifs has been described and contextualised in guidebooks and other material written for the interested public from post-war to recent years. The study also explores the role of heritagisation and musealisation of the church buildings in relation to how the motifs are described in the material. LÄS MER

  3. 23. Spel och lärande : Hur den nya spelaren möter“The Legend of Zelda: Ocarina of Time”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Olof Larsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : TV- och datorspel är ett medium som intresserat mig under hela mitt liv. Spelindustrinomsätter mer pengar än både filmindustrin och musikindustrin, och engagerar människorsuppmärksamhet till en grad som en lärare lätt avundas. Inuti spelen såväl som ikring demförmedlas kunskaper och färdigheter. LÄS MER

  4. 24. Svaga och hjälplösa kvinnor i Huryle : En kvalitativ studie om framställningen av kvinnor i spelserien The Legend of Zelda

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :William Lind; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Spelbranschen är en av de snabbast växande marknader men den är också kritiserad för att vara mansdominerad och sexistisk. Tidigare forskning om genus inom spel, visar att en majoritet av spelutvecklare är män och en effekt av detta är att spelen många gånger är gjorda för just män. LÄS MER

  5. 25. Den Gyllene Legenden om Britannien : En italiensk munks syn på brittisk och irländsk historia

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Fredrik Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Saints; Holidays; Hagiography; Medieval; Helgon; Högtider; Hagiografi; Medeltid;

    Sammanfattning : This essay is about the works of Jacobus de Voragine, a genoan munk during the thirteenth century namely Legenda Aurea, or The Golden Legend. This essay aims to compare his works to contemporary material as well as modern academic texts. LÄS MER