Sökning: "legitimation"

Visar resultat 6 - 10 av 296 uppsatser innehållade ordet legitimation.

  1. 6. “HYRAN VERKAR INTE VARA ETT PROBLEM GIVET ANTALET INTRESSENTER VI HAFT”. En kritisk diskursanalys av mediernas makt över en gentrifieringsprocess utifrån fallet Möllevången

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Olivia Viklund; [2023-10-03]
    Nyckelord :Medier; Makt; Gentrifiering; Neoliberalism; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Executive summary Sweden has gone from having the most regulated housing-market in Europe, to having one of the most liberal and market oriented ones in just 30 years. This has a great impact on the everyday life of the many people living in Sweden's larger cities. LÄS MER

  2. 7. Svenska bankers kommunikation kring indirekt klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Mårten Hansson Reuter; [2023]
    Nyckelord :CSR Corporate Social Responsibility ; Sustainability reports; Legitimacy; Legitimacy strategies; Indirect climate impact; CSR; Hållbarhetsrapporter; Legitimitet; Legitimitetstrategier; Indirekt klimatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med att samhället strävar efter en mer fossilfri ekonomi och lagstiftare upprättar allt fler direktiv för vad en hållbarhetsrapport skall innehålla blir kraven på företag allt större. Banker har som investering- och finansieringsinstitut en miljöpåverkan genom de investeringar de hanterar. LÄS MER

  3. 8. It Takes Two to Tango: Perceptions and Motivations Towards Campaign Clientelism in Zambia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Fubu Ngubu; [2023]
    Nyckelord :Keywords: Campaign clientelism; Information theory; mixed methods; System justification theory; Zambia.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Various studies on clientelism usually start from a common puzzle: Why is campaign clientelism widely practised by politicians even when they have no means of ensuring reciprocity from the voters? Similarly, why is campaign clientelism widespread amongst voters despite its numerous negative consequences on societies, democracy, and development? These puzzles have motivated my research, where I attempt to understand the perceptions and motivations of politicians and voters towards campaign clientelism in Zambia. To address the research question, two forms of data collection methods were utilised, in-depth interviews with politicians at the local level and a survey of voters in densely populated areas (Lusaka and Kitwe). LÄS MER

  4. 9. Balanserad hållbarhetsredovisning : En studie om hur skogsindustrier balanserar positiv och negativ hållbarhetsinformation

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Axel Mörk; Nils Cider; [2023]
    Nyckelord :TBL; GRI; Legitimitetsstrategier; Skogsindustri; Balans;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur nordiska skogsindustrier för verksamhetsåret 2021 redovisar hållbarhetsinformation i enlighet med Global Reporting Initiative (GRI) Standards. Skogsindustrins hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisningar är högaktuellt och genomgår en stor förändring, där GRI kan vara ett hjälpande verktyg för harmonisering. LÄS MER

  5. 10. Obehörig användning av e-legitimation : En analys av konsumentskydd och konsumentens ansvar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Konrad Hofling; [2023]
    Nyckelord :E-legitimation; civilrätt; skadeståndsrätt; konsumenträtt; EU-rätt; obehörig användning av e-legitimation; bankid; bank-id; ARN; ren förmögenhetsskada; utomobligatoriskt skadestånd; nordisk rätt; nemid; nem-id; finansavtaleloven; betalingsloven; psd; psd2; särskild klandervärd; obehöriga transaktioner;

    Sammanfattning : .... LÄS MER