Sökning: "legitimitet organisation beslut"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden legitimitet organisation beslut.

  1. 1. Medborgarinitiativ och dess påverkan på kommunala klimatstrategier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Erika Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En klimatstrategi är ett styrdokument som används för att organisera klimatarbetet i en organisation utefter deras mål. Även fast flera författare tidigare har understrukit vikten av att medborgare ska vara involverade i beslut som rör miljöfrågor är det sällan invånare får påverka klimatstrategier. LÄS MER

  2. 2. En hållbar styrning inom fastighetsbranschen : En kvalitativ studie ur ledningens och anställdas perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Albin Åkesson; Elin Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Employees; Corporate Social Responsibility; Management accounting; Sustainability; Management Control Systems Package; Anställda; Corporate Social Responsibility; Ekonomistyrning; Hållbarhet; Management Control Systems Package;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling och Corporate Social Responsibility är två aktuella koncept vars popularitet har ökat de senaste årtiondena. Till följd av utvecklingen kommunicerar många företag hållbarhet i syfte att skapa legitimitet. LÄS MER

  3. 3. Lika men ändå så olika : Intressenters tolkning och jämförelse av företag som använder GRI vid hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Josefine Larsson; Sophie Svensson; [2020]
    Nyckelord :Organisation; Sustainability reporting; Legitimacy; Stakeholder theory; Comparability; Organisation; Hållbarhetsrapportering; Legitimitet; Intressentteorin; Jämförbarhet;

    Sammanfattning : Intressenter är allt mer engagerade kring miljön vilket har bidragit till att det har blivit viktigare för intressenter att göra hållbara beslut. Att företag tar hänsyn till sina intressenter och redovisar sitt arbete gällande hållbara frågor i en hållbarhetsrapport kan bidra till att företaget uppnår legitimitet, vilket kan vara avgörande för deras överlevnad. LÄS MER

  4. 4. En grand mobilisering - En studie om intressenters påverkan på organisatoriska beslut

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Sara Ericsson; William Lind; [2018]
    Nyckelord :Grand Hôtel; mobilization; corporate social responsibility; intangible assets; legitimacy; citizenship; strategy; brand communications; social media; Twitter; strategic communication; stakeholder; Social Sciences;

    Sammanfattning : Mobilization via social media has the power to change organizational strategies and behavior. This study examines what types of communicative strategies stakeholders use to initiate an organizational change via social media. A qualitative textual analysis was conducted, consisting of 449 posts on Twitter and one press release from Grand Hôtel. LÄS MER

  5. 5. Värderingar kontra värdegrund : en kvantitativ studie om en arbetsgivares värderingsarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Fredrik Axebäck; Angelica Martinelle Anderman; [2016]
    Nyckelord :Värdegrund; värderingar och styrning;

    Sammanfattning : Utifrån de senaste årens uppmärksammade skandaler inom vård och omsorgssektorn har vikten av att arbeta efter värdegrund och värderingar blivit ett viktigt instrument för att upprätthålla legitimitet i samhället. Syftet med denna studie är att undersöka om medarbetare i en organisation inom vård och omsorgssektorn har kännedom om värdegrunden och dess värdeord, samt att se om värdegrunden används i det dagliga arbetet. LÄS MER