Sökning: "legitimitetsstrategier"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet legitimitetsstrategier.
1. Hållbarhetsredovisning i spelbranschen : Valet av legitimitetsstrategi och dess inverkan på konsumenterna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Spelbranschen är, enligt många, en kontroversiell bransch där företagens vinster motsvarar konsumenternas förluster. Spelandet kan även, till följd av spelberoende, leda till hälsoproblem. För att motverka dessa problem tog den svenska staten fram en ny lag som började gälla vid årsskiftet mellan 2018 och 2019. LÄS MER
2. Hållbarhetsrapportering och legitimitetsperspektivet : en kvalitativ studie om hur organisationer erhåller legitimitet genom hållbarhetsrapportering
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Samhällets krav på företag att rapportera om sitt hållbarhetsarbete har ökat. I takt med dennautveckling av behov från samhället och lagstiftning har hållbarhetsrapporter utvecklats. LÄS MER
3. Klädbranschens användning av legitimitetsstrategier : En fallstudie av hur H&M tillämpar legitimitetsstrategier i hållbarhetsrapporter för att bevara och reparera legitimiteten
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet; Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet; Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
4. Användning av legitimitetsstrategier efter uppmärksammade hållbarhetsskandaler : En kvalitativ studie av ett multinationellt klädföretags kommunikation av hållbarhetsinformation
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle; Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Företag som hållbarhetsrapporterar möts i regel av positiva effekter då intressenterna förväntar sig att företaget ska presentera sitt arbete med hållbarhet. Genom att företaget lever upp till sina intressenters förväntningar kan deras legitimitet öka, vilket är nödvändigt för att en verksamhet ska kunna bedrivas. LÄS MER
5. Legitimitetsstrategier i hållbarhetsrapporter : En studie om hur företag med olika nivå av förtroende hos allmänheten kommunicerar legitimitet
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet; Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet; Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
