Sökning: "legitimitetsstrategier"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet legitimitetsstrategier.

  1. 6. Hållbarhetsredovisning i gruvbranschen : En kvalitativ studie om gruvbolags hållbarhetsredovisning i samband med en skandal

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Betsabe Perez Cancino; Iman Hussein; [2022]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability reporting; strategies; GRI; mining industry; scandals; corporate crisis; Hållbarhetsrapport; hållbarhetsredovisning; strategier; GRI; gruvbranschen; skandaler; företagskriser;

    Sammanfattning : Background  Previous studies show a high level of uncertainty in the mining industry. Stakeholders require transparent sustainability reports from mining companies due to the high risk of accidents. In recent years, several failures causing disastrous consequences have occured in the industry. LÄS MER

  2. 7. Hållbarhetsrapport - En fråga om legitimitet? : En studie om hur företag inom modebranschen reparerar sin legitimitet genom att tillämpa legitimitetsstrategier i sin hållbarhetsrapport

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Najma Ali; Imanuella Mourad; [2022]
    Nyckelord :Sustainability report; sustainability reporting; legitimacy; legitimacy strategies; negative publicity; fashion industry; Hållbarhetsrapport; hållbarhetsredovisning; legitimitet; legitimitetsstrategier; negativ publicitet; modebranschen;

    Sammanfattning : The fashion industry is one of the most criticized industries when it comes to their sustainability performance, where consumers have very high demands and expectations. This study aims to investigate how Swedish companies in the fashion industry use legitimacy strategies in their sustainability reports to repair their legitimacy after receiving negative publicity in the media. LÄS MER

  3. 8. Hållbarhetsredovisning i spelbranschen : Valet av legitimitetsstrategi och dess inverkan på konsumenterna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Håkan Andersson; Oskar Norlöv; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; sustainability reporting; legitimacy theory; legitimacy strategies; gambling industry; CSR; hållbarhet; hållbarhetsredovisning; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier; spelbranschen;

    Sammanfattning : Spelbranschen är, enligt många, en kontroversiell bransch där företagens vinster motsvarar konsumenternas förluster. Spelandet kan även, till följd av spelberoende, leda till hälsoproblem. För att motverka dessa problem tog den svenska staten fram en ny lag som började gälla vid årsskiftet mellan 2018 och 2019. LÄS MER

  4. 9. Hållbarhetsrapportering och legitimitetsperspektivet : en kvalitativ studie om hur organisationer erhåller legitimitet genom hållbarhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ludvig Lewander; Emre Durak; Max Franceschini; [2021]
    Nyckelord :Sustainability reporting; legitimacy; CSR; GRI; legitimation strategies; sustainability communication; Hållbarhetsredovisning; legitimitet; CSR; GRI; legitimitetsstrategier; hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Samhällets krav på företag att rapportera om sitt hållbarhetsarbete har ökat. I takt med dennautveckling av behov från samhället och lagstiftning har hållbarhetsrapporter utvecklats. LÄS MER

  5. 10. Klädbranschens användning av legitimitetsstrategier : En fallstudie av hur H&M tillämpar legitimitetsstrategier i hållbarhetsrapporter för att bevara och reparera legitimiteten

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro Universitet

    Författare :Lovisa Bergkvist; Frida Jyrell; Ieva Remezova; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER