Sökning: "lego genus"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden lego genus.

  1. 1. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Vem bygger lego i klänning? : En normkritisk studie av pedagogers könsgörande kommunikation och interaktion med eller om barn i fri lek.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Sandin; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; traditional gender norms; doing gender; equality; free play; Könsnormer; fri lek; förskola; traditionella könsnormer; förskollärare; göra kön;

    Sammanfattning : The Swedish pre-school has a mission to create an equal and egalitarianeducation where the gender norms in society are challenged. The inspirationto do this study, came from how I have experienced that preschool teacherstalked to children differently depending on the children ́s biological sexduring my workplace-based education and by that were doing genderreproducing traditional gender norms. LÄS MER

  3. 3. Polarisation-resolved super-resolution microscopy

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fasta tillståndets fysik; Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Wouter Duverger; [2021]
    Nyckelord :biophysics; microscopy; super-resolution microscopy; polarisation microscopy; STED; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This project aims to implement polarisation microscopy on the Tegenfeldt STED (stimulated emission depletion) microscope. STED microscopy is a targeted optical super-resolution method that can attain sub-diffraction resolution using visible light. LÄS MER

  4. 4. Ett samhälle i miniatyr: En socialsemiotisk kritisk diskursanalys av Lego

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Patrick Olérs; [2019]
    Nyckelord :leksaker; diskurs; kritisk diskursanalys; ideologi; lego; semiotik; socialsemiotik; makt; genus; visuell grammatik; Social Sciences; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Föreliggande studie behandlar leksakssystemet Lego som semiotisk resurs, i termer av makt, sett utifrån ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. Fokus ligger främst på produktserierna Lego City respektive Lego Friends representation av samhället, hur de ser ut, vad som skiljer dem åt, hur de förändrats över tid samt vad för budskap de förmedlar till barn. LÄS MER

  5. 5. Language and gender in animated cartoons : A comparison of linguistic features in the Winx Club and LEGO Ninjago series

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Dotty Karlsson; [2018]
    Nyckelord :language; gender; talkativeness; questions; interruptions; språk; genus; pratsamhet; frågor; avbrytningar;

    Sammanfattning : Even though numerous studies on language and gender have been carried out, the number of studiesconducted in researching language and gender in cartoons is limited. The present study analyzestalkativeness and the use of questions and interruptions in two popular cartoons, the Winx Club andthe LEGO Ninjago: Master of spinjitzu in order to investigate possible differences in language usebetween female and male characters. LÄS MER