Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vem bygger lego i klänning? : En normkritisk studie av pedagogers könsgörande kommunikation och interaktion med eller om barn i fri lek.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Sandin; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; traditional gender norms; doing gender; equality; free play; Könsnormer; fri lek; förskola; traditionella könsnormer; förskollärare; göra kön;

    Sammanfattning : The Swedish pre-school has a mission to create an equal and egalitarianeducation where the gender norms in society are challenged. The inspirationto do this study, came from how I have experienced that preschool teacherstalked to children differently depending on the children ́s biological sexduring my workplace-based education and by that were doing genderreproducing traditional gender norms. LÄS MER

  2. 2. ”Jag har ju suttit i legolådan i 1000 år, det har ju inte barnen” : En intervjustudie med sex förskollärare med fokus på bygg- och konstruktionslek i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Malin Svensson; Therese Sörensen; [2022]
    Nyckelord :Teknik; bygg och konstruktion; materialets betydelse; förskola; pedagogers betydelse.;

    Sammanfattning : Skolinspektionen skriver i en rapport från 2017 att deras granskning visar att pedagoger sällan är närvarande i barns bygg- och konstruktionslekar och att de sällan bidrar med samtal och utmanande frågor som hjälper barnen att utveckla sina förmågor inom bygg och konstruktion. I förskolans läroplan (Skolverket 2018, s. LÄS MER

  3. 3. "Jag är beroende av Lego" : En kvalitativ studie om barns upplevelser av bygg och konstruktion i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annah Pripp; Angelica Melander; [2020]
    Nyckelord :Förskolan; Teknik; Bygg och konstruktion; Upplevelser; Barns perspektiv; Barndomssociologiskt perspektiv;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan beskrivs det att barn i förskoleverksamheten ska erbjudas undervisning i naturvetenskap och teknik. Det beskrivs vidare att barnen ska ges möjlighet till att utveckla sin förmåga av att bygga och konstruera med hjälp av olika material samt genom att ställa frågor, beskriva och samtala. LÄS MER

  4. 4. Små pärlor blev till sandstorm : En studie om barns tillgänglighet till pedagogiskt material i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Carlzon; Demila Sejdic; [2019]
    Nyckelord :being; becoming; Fysisk miljö; pedagogiskt material; tillgänglighet; makt; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur barn i förskolan självständigt har tillgång till pedagogiskt material och hur förskollärare resonerar kring detta. I vår undersökning har vi observerat placering och tillgänglighet av pennor, lim, saxar, pärlor, lego, byggklossar, pussel, spel och böcker i miljön på fem förskolor. LÄS MER

  5. 5. Lego i förskolan : En studie om vad användandet av Lego har för syfte i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jessica Glad; [2018]
    Nyckelord :lego; genus; förskola; teknik;

    Sammanfattning : The study aims to find out what function Lego has in preschool, from a gender perspective, when it comes to children's construction, accessibility and education related to technology. The result shows that Lego has a purpose in pre-school when it comes to construction and play but also to give the children opportunity to a calm activity. LÄS MER