Sökning: "lego och barn"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden lego och barn.

  1. 16. "Smålegot flyttbart men inte utspridbart" : Materialet på förskolan med fokus på de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Malin Johansson; Anne-Marie Sundberg; [2012]
    Nyckelord :Förskolan; yngre barn; meningsskapande; material; tillgänglighet; lärares samtal; being; becoming; diskursanalys; makt;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda en varierad och utmanande lärmiljö. Miljö och material skiljer sig åt mellan förskolor och materialets tillgång och tillgänglighet ser ofta olika ut beroende på barns ålder. LÄS MER

  2. 17. Legolådan som social arena : Leksakens roll i förskolebarns sociala samspel

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Jonas Eliasson; Eric Nilsson; [2012]
    Nyckelord :Förskola; kreativitet; LEGO; lek; leksaker; sociala redskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskolebarn använder leksaker som socialt redskap. Syftet med arbetet var att undersöka om och hur barn använder LEGO som socialt redskap och uttrycksform och vi ställde oss frågorna: På vilket sätt kan vi se att barn använder LEGO i leken? Kan vi se skillnader i barns användande av LEGO i olika situationer? Vår metod för att undersöka detta var videoobservationer på en förskola. LÄS MER

  3. 18. Dockor, LEGO och pinnar : en jämförelse av genus i barns lek inomhus och utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jonas Bondesson; [2012]
    Nyckelord :förskola; genus; leksaker; inomhuslek; skogslek;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka om skogsleken var mindre könsstereotyp äninomhusleken. Jag undersökte vad barn leker, vilka de leker med och vilka redskap deanvänder i leken samt jämförde inomhusleken med skogsleken. Undersökningen genomfördesmed hjälp av löpande observationer. LÄS MER

  4. 19. Hur bygger man en legobanan? : En undersökning om problemlösande legoaktiviteters möjligheter till matematiklärande

    M1-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Gabriella Carlsten-Gabrielsson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jag har undersökt möjligheterna för hur problemlösande legoaktiviteter kan stärka och utveckla barns matematiklärande. Metoderna jag använt mig av är filmade observationer, kompletterande intervjuer och enkäter. LÄS MER

  5. 20. Små barn leker med matematiska begrepp : En studie om i vilka spontana lektyper förskolebarn använder jämförelseord och lägesord

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Maria Nordin; Johannah Tapper; [2009]
    Nyckelord :Mathematical concepts; spontaneous play; preschool; Matematiska begrepp; spontan lek; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka i vilka spontana lektyper inomhus, förskolebarn uttrycker matematiska begrepp. Bakgrunden till studien är att vi anser att matematikarbetet på förskolan ska utgå från barnens perspektiv och då har leken en viktig betydelse. LÄS MER