Sökning: "leisure-time teachers"

Visar resultat 21 - 25 av 207 uppsatser innehållade orden leisure-time teachers.

  1. 21. Inkludering, delaktighet och inflytande : Framgång till det komplexa uppdraget i fritidsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lisa Astvik; Michaela Wahlberg; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; participation; influence; children s perspective; child perspective; leisure activities; leisure centers; Inkludering; delaktighet; inflytande; barns perspektiv; barnperspektiv; fritidsverksamhet; fritidshem;

    Sammanfattning : Att arbeta som lärare i fritidsverksamheten är ett komplext uppdrag. Det finns begrepp som är mångfacetterade och svåra att konkretisera i skolans värld. I den här studien redogör vi för hur fritidspedagoger arbetar och planerar en verksamhet där eleverna ska delges en meningsfull fritid. LÄS MER

  2. 22. Sociala medier och identitet på fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares upplevelser av sociala mediers påverkan på elever och deras identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sara Sandra Kalayjian; Sara Amghimis; [2023]
    Nyckelord :Social Media; After-school teachers; Identity; Digital Medias;

    Sammanfattning : In this study, we examine how leisure- time teachers in Swedish School age educare centre experience the effect of social media on students. We also discuss the impact of social media on the creation of the students' identities. LÄS MER

  3. 23. Hur kännetecknas en kvalitativ undervisning i fritidshemmet? : En kvalitativ studie ur fritidslärares perspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fanny Bergqvist; Filip Engberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidslärare; fritidshem; kvalitativ undervisning; ramfaktorer; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka fritidslärares uppfattning om kvalitativ undervisning samt vilken inverkan legitimerade fritidslärare anser att olika ramfaktorer har på deras kvalitativa undervisning. I läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet står det att begreppet undervisning ska ges en vid tolkning i fritidshemmet där omsorg, utveckling och lärande utgör en helhet (Skolverket 2022b). LÄS MER

  4. 24. Samling – ett gränsland mellan barnperspektiv och barns perspektiv : En kvalitativ intervjustudie med lärare och elever på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anders Front; Sara Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Samling; fritidshem; barnperspektiv; barns perspektiv; inflytande; delaktighet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka fritidshemslärares och elevers uppfattningar om samlingarssyften och genomförande. Följande forskningsfrågor har formulerats:- Vilka syften uttrycker fritidshemslärare respektive elever att olika samlingar har?- Vilka former av samling förekommer?- Hur ser elevers inflytande och delaktighet ut kring samlingars syfte, form ochgenomförande?En kvalitativ metod har använts för att få svar på studiens syfte och intervjuer har genomförts medsex fritidshemslärare samt med tre elevgrupper. LÄS MER

  5. 25. Pedagoger om fritidshemmet förr och nu : En intervjustudie kring fritidshemmets utveckling och identitet kring övertidsperioden från 90-talet och framåt ur pedagogernas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Elbe; Christian Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Hjälplärare; Lokaler; Lärare; Pedagoger; Resurs;

    Sammanfattning : I detta examensarbete kommer vi att gå igenom både fritidshemmets förändring och yrkesrollens utveckling. Denna studie kommer att beröra delar från fritidshemmets födelse kring 1960-talet fram till modern tid, där vi talar om integration, försök till samverkan mellan skola och fritidshem samt hur dessa förändringar genom åren har påverkat fritidslärarens yrkesroll, både till det positiva och det negativa. LÄS MER