Sökning: "lek; lärande; miljö; förskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 160 uppsatser innehållade orden lek; lärande; miljö; förskolan.

  1. 11. Skrivbord eller ritbord? : Om barns intra-aktion med miljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Schönebeck; [2022]
    Nyckelord :förskola; lärmiljö; miljö; inomhus; intra-aktion; agens; subjektskapande; meningsskapande;

    Sammanfattning : Miljön i förskolan ska utifrån Läroplanen för förskolan (SKOLFS 2018:50) inspirera och utmana barn i deras lek, utveckling och lärande. Samtidigt som den kan hamna i bakgrunden i pedagogiska dokumentationer och med detta förblir oreflekterad. Det var något som verkade intressant att undersöka. LÄS MER

  2. 12. ”SE MIG FÖR DEN JAG ÄR” : Barns inkludering i den fysiska och sociala inomhusmiljön i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Johansson; Emelie Boström; [2022]
    Nyckelord :inkludering; förskola; förskollärare; miljö; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med den fysiska och sociala miljön i förskolan, så att den blir inkluderande för alla barn. Det som undersöks i studien är vad begreppet inkludering innebär för förskollärarna, hur förskollärare arbetar och bidrar till ett inkluderande arbete i förskolan, vilken betydelse förskolans organisation har för arbetet med inkludering samt hur förskollärarna själva uppfattar barns delaktighet och inflytande i förskolans lärmiljöer. LÄS MER

  3. 13. En miljö med oändliga möjligheter : En studie om förskollärares uppfattningar om lärmiljöer på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Stjernkvist; Sissi Jacobsen; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares roll; lärmiljöer; utomhus; samspel;

    Sammanfattning : Förskolans styrdokument ska ligga till grund för planeringen och utformningen av lärmiljöer i förskolan, för att ge barnen möjlighet till utveckling, lek och lärande. I denna studie har vi valt att undersöka förskollärares uppfattningar om lärmiljöer på förskolans gård. LÄS MER

  4. 14. ”Syns det inte, finns det inte” : En intervjustudie om förskollärares arbete med främjande fysisk miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Therese Jokinen; Erika Person; [2022]
    Nyckelord :Fysisk lärmiljö; interaktion; lek; lärmiljö; lärande; samspel; utveckling;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan: Lpfö 18 (2018) lyfts miljön fram ett flertal gånger, att den ska vara inspirerande för barnen där de kan samspela och utforska omvärlden (a.a.). Men i läroplanen är den fysiska lärmiljön sparsamt nämnd. LÄS MER

  5. 15. Konflikter i leken : En studie om pedagogers syn på konflikter i pågående leksituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Donka Dimova; [2021]
    Nyckelord :fri lek; kamratkultur; konflikter; konflikthanteringsstrategier; lek; lekharmoni och social kompetens;

    Sammanfattning : Förskolan är en plats där barnet tillbringar en del av sitt liv som ska vara positiv. Ett av pedagogens viktigaste uppdrag som är formulerat av Skolverket är att individerna ska lära och utveckla som individ och gruppmedlem. Lek har en central roll i barns liv och är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. LÄS MER