Sökning: "lek; lärande; miljö; förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 160 uppsatser innehållade orden lek; lärande; miljö; förskolan.

  1. 21. Hantering av friyta vid förskoleutbyggnad : samsyn och konfliktpunkter i synen på kvalité i förskolans utemiljö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Niki Lindgren; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; development; learning; play; pedagogical quality; socialt samspel; barns utveckling; förskolegård;

    Sammanfattning : Förskolan har blivit symbol för den fysiska miljö där barn spenderar större delen  av sina första levnadsår. Förskolan har det senaste decenniet även blivit en del  av det svenska utbildningssystemet och är därmed barnets första möte med  formellt lärande, men lek och omsorg är andra viktiga dimensioner i  förskoleverksamhet. LÄS MER

  2. 22. Planerad fysisk aktivitet i förskolan. : En kvalitativ studie om förskollärares syn och arbete med planerad fysisk aktivitet i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Mathilda Isaksson; Anna Westerholm; [2020]
    Nyckelord :Planned physical activity; work climate; preschool; environment; preschool teacher.; Planerad fysisk aktivitet; arbetsklimat; förskola; miljö; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa fyra förskollärares syn på planerad fysisk aktivitet och hur dederas beskriver att de arbetar e med det i förskolan. Tre frågeställningar formulerades utifrån syftet och dessa är: hur ser förskollärarna på begreppet planerad fysisk aktivitet, hur beskriver förskollärarna att de använder planerad fysisk aktivitet samt vilken påverkan upplever förskollärarna att planerad fysisk aktivitet kan ha på arbetsklimatet i förskolan. LÄS MER

  3. 23. Utomhuspedagogik : Barns möte med naturen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mincala Boulos Abou Samra; Annelie Andersson; [2020]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; utevistelse;

    Sammanfattning : INLEDNING Det finns många forskare som anser att naturen är viktig för människan och att naturen är en lärmiljö. Det står även i Läroplanen för förskolan Lpfö 18 (Läroplanen för förskolan 2018) att förskolans uppdrag är ge barnen möjlighet till sin omgivande miljö, natur och samhälle. LÄS MER

  4. 24. Rum och möjligheter till spontan lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Fathi; [2020]
    Nyckelord :arkitektur; förskola; lek; miljö; hemvister;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger ser på barns möjligheter och svårigheter till spontan lek i en stor förskola. Studien har genomförts med pedagoger som jobbar på nybyggd och stor förskola, samtliga pedagoger jobbar med hemvister vilket innebär att barnen delar på förskolans fysiska miljö som är uppdelat i olika mindre miljöer. LÄS MER

  5. 25. Är vi bara ute, eller pysslar vi med lärande? : Förskollärares förståelse av förskolegårdens möjligheter som en plats för barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanne Frid Ivarsson; Kristina Mattsson; [2020]
    Nyckelord :: förskolegården; förskollärare; lärande; miljö; möjligheter; samspel; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare förstår förskolegårdens möjligheter som enplats för barns lärande. Vi har genom en kvalitativ ansats använt oss av semistrukturerade intervjuer med åtta verksamma förskollärare i två kommuner i Sverige. LÄS MER