Sökning: "lek analys"
Visar resultat 16 - 20 av 287 uppsatser innehållade orden lek analys.
16. Lek och lärande i förskolan : En kvalitativ studie om leken som ett pedagogiskt verktyg för utveckling och lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är at studera förskollärares uppfatning om leken som pedagogiskt verktyg för at främja utveckling och lärande hos barnet. Studien behandlar förskollärares syn på leken som fenomen samt lekens betydelse för utveckling och lärande. LÄS MER
17. Från lek till rutin – Förskollärares erfarenheter av övergångssituationer i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka förskollärares upplevelser av, men också kunskaper om att hantera, övergångssituationer mellan lek och rutin i förskolan. Förskoleåldern är en period i livet där det kan upplevas svårt att avsluta en rolig aktivitet för att övergå till en annan, därför är det som förskollärare viktigt att kunna ge bra stöd vid dessa situationer. LÄS MER
18. Likvärdig utbildning i förskolan för barn med synnedsättning eller blindhet : Förskolans arbete med delaktighet, socialt samspel och lek
Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : I förskolan är delaktighet, socialt samspel och lek centrala, samtidigt som det för barn med synnedsättning eller blindhet kan vara en utmaning. Personalen har oftast ingen tidigare erfarenhet av barn med synnedsättning eller blindhet, vilket gör att de vanligtvis har en låg kompetens kring att arbeta med dessa barn. LÄS MER
19. Lekvärden och grönska på en urban skolgård : en undersökning av Tiundaskolans skolgård
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Kvaliteten på skolgårdar som utemiljö är mycket viktig för barn i deras vardag. En väl utformad utemiljö uppmuntrar till och möjliggör lek, vilket i sin tur är behövligt för barnens utveckling, hälsa och välmående. LÄS MER
20. ”Man ska inte bara jobba så i teorin… det måste synas i det vi gör också" : En kvalitativ studie om förskollärares syn på genusimplementeringen.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att utforska sex förskollärares perspektiv, åsikter och känslor kring genusimplementering i två svenska förskolor. Denna kvalitativa studie strävade efter att undersöka hur förskollärare implementerar läroplanen och vad de känner när de implementerar den samt om de anser att en förbättring av läroplanen behövs. LÄS MER