Sökning: "lek analys"
Visar resultat 21 - 25 av 287 uppsatser innehållade orden lek analys.
21. Barns sociala kompetens i relation till lek : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskolepedagogers uttalade uppfattningar om utvecklingen av barns sociala kompetens i relation till lek. För att få svar på forskningsfrågorna och syftet utgick studien från en kvalitativ datainsamlingsmetod där sju förskollärare och sju barnskötare intervjuades. LÄS MER
22. Laborativt material i matematikundervisningen inom grundsärskolan : En studie om hur och varför lärare i grundsärskolan använder laborativt material
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna intervjustudie är att erhålla djupare förståelse för betydelsen av att använda laborativt material vid undervisning i matematik inom grundsärskolan. Undersökningen gjordes med kvalitativa semistrukturerade intervjuer där sex lärare som undervisar i matematik på grundsärskolan deltog. LÄS MER
23. Den fria lekens komplexitet : En intervjustudie om specialpedagogers syn på hur pedagoger i förskolan kan arbeta med fri lek för att barn ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studien belyste att den fria leken är oerhört betydelsefull för att kunna utveckla sociala förmågor. Syftet var att undersöka specialpedagogers beskrivningar om hur pedagoger i förskolan kan arbeta med den fria leken för att barn i behov av stöd ska ges möjlighet att utveckla sina sociala förmågor. LÄS MER
24. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER
25. Barns lekregler : En studie om hur barns lek kontrolleras av normer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Normer och olika maktrelationer finns i alla sociala samspel bland alla människor. Inte minst hos barn (Johansson & Pramling Samuelsson 2007, s.16). Vi formas och skapar olika subjekt utefter vad som är klassat som normativt i just den kontext vi befinner oss i (Butler 2006, s. LÄS MER