Sökning: "lek förskola särskilt stöd"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden lek förskola särskilt stöd.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar för att få barn i behov av särskilt stöd inkluderade i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sophie Olsson; Elin Nyberg; [2024]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; anpassning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd och hur de blir inkluderade i förskolan. För att besvara studiens syfte har vi formulerat två frågeställningar: Vilken syn har förskollärare på barn i behov av särskilt stöd? Hur inkluderas barn i behov av särskilt stöd i den dagliga verksamheten i förskolan i samband med lek, undervisning och aktiviteter?   Den föreliggande studien använder sig av en kvalitativ forskningsmetod och baseras på semistrukturerade intervjuer med sex stycken förskollärare, geografiskt utspridda inom Sverige. LÄS MER

  2. 2. ”Vi säger att vi arbetar med inkludering, men vad är det?” : En studie om förskollärares förståelse av inkludering och beskrivningar av inkluderande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marcus Krans; Frida Skoog; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; inkludering; arbetssätt;

    Sammanfattning : Bakgrund/Tidigare forskning I studiens bakgrund och tidigare forskning beskrivs olika sätt att tolka och förstå inkluderingsbegreppet. Det lyfts även fram olika definitioner av inkluderingsbegreppet som kan vara användbara för att urskilja vad man menar att inkludering är. LÄS MER

  3. 3. Hur fri är barns fria lek i förskolan? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manal Alkayal; Atallah Yara; [2023]
    Nyckelord :fantasi; fri lek; förskola; lek; lärande; närvaro; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska pedagogers uppfattningar om den fria leken i förskolan och pedagogernas roll i samband med den. Dessutom strävar vi efter att belysa hur pedagogerna uppfattar att den fria leken kan påverka barns utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för barn med autism : En studie om lek som arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Persson; [2022]
    Nyckelord :Autism; Handledning; Lek; Lekgrupper; Socialt samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Persson, Ingela (2021). Lekens betydelse för barn med autism, en studie om lek som arbetssätt. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Inkludering av barn i behov av särskilt stöd : En studie om hur pedagoger arbetar för att inkludera barn i behov av särskilt stöd i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Angelica Lehto; Matilda Johansson; [2022]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Förskola; Inkludering; Lek; Pedagoger;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) ska varje barn i förskolan utifrån sina egna förutsättningar och sin förmåga ges möjlighet att delta i gemensamma lekar. Men forskning visar på att barn i behov av särskilt stöd ofta exkluderas i den fria leken på förskolan. LÄS MER