Sökning: "lek finmotorik"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden lek finmotorik.

  1. 6. UTOMHUSPEDAGOGIK ELLER UTEVISTELSE? : Intervjustudie med verksamma i förskolan om uteverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Renström; [2018]
    Nyckelord :Lärande utomhus; vinter; skogen; förskola; pedagogiskt förhållningssätt; medforskande; lek utomhus; utelek;

    Sammanfattning : Rapporten redovisar en kvalitativ studie med intervju som metod. Studiens syfte var att fördjupa kunskapen om hur uteverksamheten bedrivs i den samtida förskolan. LÄS MER

  2. 7. En studie om barns motoriska utvecklingsmöjligheter i förskolans inomhusmiljö

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Veronica Johansson; Johanna Persson; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskola; inlärning; lek; material; motorik; pedagog;

    Sammanfattning : Barn rör sig mindre idag än tidigare, vilket kan leda till minskad stimulans av barns rörelseutveckling. I förskolans läroplan finns strävansmål för att stimulera barns motoriska utveckling. LÄS MER

  3. 8. -L,L,L,I,I - Står det liten här? : En studie om skriftspråksutveckling i förskolan.

    M1-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Jonsson; Anna-Karin Sjölund; [2012]
    Nyckelord :Förskolan; skriftspråksutveckling; samspel; miljö; lära genom lek; ljusning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur barn i tillrättalagda miljöer i förskolan utvecklar intresse för och stimuleras till skriftspråksinlärning. Våra frågeställningar har varit hur ser sampelet ut mellan pedagoger-barn och barn-barn i skriftspråkliga aktiviteter? Hur används förskolans miljö för att stimulera skriftspråksutveckling? Vilka redskap använder pedagogerna vid skriftspråksutveckling? Hur kan förskolan bidra till barns tidiga skriftspråksutveckling enligt pedagogerna? För att få en välgrundad uppfattning om ämnet har vi genomfört fyra observationer på två olika förskolor. LÄS MER

  4. 9. Stimulans och uppmuntran av fysisk aktivitet i förskolans verksamhet. En studie gjord att belysa pedagogernas förhållningssätt och ageranden gentemot barns fysiska utveckling och behov.

    C-uppsats,

    Författare :Jennifer Andrén; [2011]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; miljö; förhållningssätt; engagem;

    Sammanfattning : SammanfattningMin undersökning handlar om fysisk aktivitet och fysisk mognad hos barn i förskolan. Bakgrunden tillgranskningen är att jag upptäckt vikten av fysisk aktivitet för både fysisk, emotionell och social mognad. Syftetmed min undersökning har i första hand utgått från pedagogernas ansvar vad gäller den fysiska aktiviteten. LÄS MER

  5. 10. Att stödja barns motoriska utveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Susanne Hägglund; Sofia Blomgren; [2009]
    Nyckelord :Grovmotorik; finmotorik; pedagogisk verksamhet; pedagoger och didaktik;

    Sammanfattning : Den motoriska utvecklingen är en viktig del i barns utveckling.  För att den ska bli så bra som möjligt måste de lära känna sin kropp för att kunna utvecklas. Därför måste det finnas tillgångar till olika men samtidigt bra möjligheter för lek och lärande. Läroplanen för förskolan (Lpfö98, s. LÄS MER