Sökning: "lek i skolans tidigare år"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden lek i skolans tidigare år.

  1. 1. ”All lek är lärande om man reflekterar över det” : En kvalitativ studie om hur lek kan fungera som metod i den naturvetenskapliga undervisningen i årskurs 1-2.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Sara Forsberg; [2019]
    Nyckelord :lärande lek; lek i skolan; lek som undervisningsmetod; lek i skolans tidigare år;

    Sammanfattning : Detta är en studie som undersöker hur lek kan fungera som metod under den naturvetenskapligaundervisningen för elever i årskurs 1-2. Studien är kvalitativ ochutgår från en fenomenologisk ansats där den enskilda individens syn på lek undersöks. LÄS MER

  2. 2. Lek och lärande : En studie om hur lärare i förskolan och skolan uttrycker sig om lek och lärande som en resurs och hjälpmedel i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Stenberg; [2013]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskola; förskollärare; lek; lärande; lärare; skola och styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur lärare i förskola och skolans tidigare år förhåller sig till lek och lärande. Jag vill också undersöka om hur de uttrycker sig och resonerar kring lek och lärande som en resurs och ett redskap i undervisningen och samlingarna. LÄS MER

  3. 3. Hur arbetar man med drama i grundskolans tidigare år?

    C-uppsats,

    Författare :Annette Lindh; Åsa Forsberg Klaverud; [2011]
    Nyckelord :drama; kreativitet; estetik; sociokulturellt persp;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med detta arbete är att beskriva och undersöka om och i så fall på vilka sätt pedagoger i grundskolanstidigare år använder sig av drama i sin undervisning. Dessutom undersöks vilka åsikter samt föresatser sompedagogerna har när det gäller drama och gestaltning som en alternativ inlärningsmetod utifrån teorier ominlärning och dramapedagogik, samt deras inställning till lek och lärande i skolan. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för lärandet i skolans tidigare år

    C-uppsats,

    Författare :Malin Andreasson; Madelene Skändlagård; [2010]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; lekpedagogik; skola; lär;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet har varit att ta reda på och studera lekens pedagogiska betydelse för barns lärande och utveckling iskolverksamheten. Vi har undersökt pedagogers och barns uppfattningar om lekens betydelse för lärandet genomkvalitativa intervjuer på våra verksamhetsförlagda utbildningsskolor. LÄS MER

  5. 5. Utbildning för hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ämnesavdelningen för naturvetenskap

    Författare :Gita Aspman; [2009]
    Nyckelord :Förskola; Handlingskompetens; Hållbar utveckling; Miljö; Pedagogik; Utbildning;

    Sammanfattning : Enligt såväl nationella som internationella dokument ska det svenska skolväsendet undervisa för en hållbar utveckling. En viktig förutsättning för att detta ska uppfyllas är att de yrkesverksamma lärarna dels vet vad hållbar utveckling innebär, dels kan bedriva en undervisning som syftar till att främja en sådan utveckling. LÄS MER