Sökning: "lek krig"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lek krig.

  1. 1. Likvärdig utbildning för barn i behov av särskilt stöd : En studie om om förskollärares uppfattningar kring att ge barn i behov av särskilt stöd en likvärdig utbildning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mariette Krig; Madelene Stråle; [2021]
    Nyckelord :Likvärdig utbildning; inkludering; barn i behov av särskilt stöd; miljöns betydelse;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver att de kan ge barn som är i behov av särskilt stöd en likvärdig utbildning i förskolan. Studien utgår ifrån en kvalitativ forskningsdesign och vi intervjuade åtta förskollärare. De teorier vi utgår ifrån är den sociokulturella teorin och relationellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Att komma till ön med skatten är inget äventyr : En analys av barns texter och textskapande genom fantasi, minnen och lek i diktsamlingen, Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Catarina Andersson; Annelie Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet; textskapande; lek och fantasi; estetiska uttrycksformer; estetiska lärprocesser; mångkulturalitet; flerspråkighet; genrepedagogik; diktskapande; litteratursociologi; lyrikanalys; ikonografi; ikonotext och symbolik;

    Sammanfattning : Projektet "Att komma till ön med skatten är inget äventyr" resulterade i diktsamlingen Valen simmade förbi sagorna vi lämnade i havet. De deltagande barnen i projektet har genom estetiska uttrycksformer och textskapande skapat dikter utifrån minnen, tankar och erfarenheter av krig och flykt. LÄS MER

  3. 3. Att inte leka krig : En vetenskaplig essä om den värdegrundsmotiverade regleringen av barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Niklas Törnsten; [2017]
    Nyckelord :preschool; regulation; learning; play; war play; gender stereotypes; values; norms; förskola; reglering; lärande; lek; krigslek; könsstereotyper; värdegrund; normer;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä problematiseras normen om ”den goda leken”, hur verksamma i förskolan tenderar att värdera och reglera barns lek utifrån etiskt utmanande element, så som krig, våld och könsstereotypa roller. I och med den vetenskapliga essäns utformning möts i denna reflekterande text mina egna erfarenheter och tankar med forskning och teori från andra praktiker, forskare och författare. LÄS MER

  4. 4. Krigslekar : En studie i hur krig omvandlas till lek inom wargaming

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Etnologiska avdelningen

    Författare :Bartosz Podniesinski; [2015]
    Nyckelord :Ethnology; Wargames; Games; Air-soft; Milsim; Actor-Network-theory; Play frames; Discourse; etnologi; wargaming; milsim; spel; airsoft; krigsspel; krigslekar; diskursteori;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine the transformation of war into play in the context of the hobby called wargaming. The main focus is around Military Simulations (Milsims) using so called airsoft guns, and the miniature game-rules called Force on Force. LÄS MER

  5. 5. Leka krig: en studie om foraldrars och forskollarares tankar om vapenlek - War games: a study of parents and preschool teachers thoughts on gun play

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Elin Hansson; Sofie Viberg; [2014]
    Nyckelord :Barndomssociologi; Barnsyn; Barndom; Krigs- och vapenlek; Being; Becoming; Varandesyn; Projektsyn; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att synliggöra hur man som förskollärare och/eller förälder kan förstå och hantera barns krigs- och vapenlekande. Genom samtal med åtta föräldrar och sex pedagoger om barndom, barn och krigs- och vapenlekar vill vi, ur ett barndomssociologiskt perspektiv jämföra och problematisera dessa vuxnas tankar och erfarenheter med forskarnas teorier om barn, barndom och lek. LÄS MER