Sökning: "lek lärande och omsorg"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden lek lärande och omsorg.

  1. 1. Förskolans uppgift att främja barns hälsa : Förskollärarens implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alva Somero; [2024]
    Nyckelord :Barn; förskollärare; hälsofrämjande; KASAM; välbefinnande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskap om förskollärares implementering av, och syn på, det hälsofrämjande arbetet i förskolans verksamhet. Studien tar avstamp i det sociokulturella- och salutogena perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemmens verksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Schädlich; Jenny Andersson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; corona; rekreation; relationer; struktur; aktiviteter; lärmiljö och utmanande barn;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vårdnadshavares, pedagogers och rektorers uppfattningar om verksamheten i fritidshem. Med våra erfarenheter kan vi se brister i verksamheten och att barns deltagande i fritidshemsverksamheten varierar, samt påvisar brister i miljön för de elever som behöver förutsägbarhet och struktur. LÄS MER

  3. 3. Emotionella aspekter i relationellt lärande : En kvalitativ livsvärldsfenomenologisk studie som behandlar förskollärares upplevelse av relationell kommunikation med barn i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lena Mellgren Åhlin; Maria Svensson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I förskolan ska barnen mötas och respekteras utifrån ett samlat perspektiv på lek, lärande och omsorg. För att yrkesverksamma i förskolan ska uppfylla sin yrkesroll krävs att mentala och fysiska verktyg används för att möta barnen som ska få reellt inflytande i utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Trygghet är ju det viktigaste, alltså a och o : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar om och arbetar med trygghet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Hemmingsson; Sebastian Jogestål; [2022]
    Nyckelord :Preschool; connection; security; preschool teachers; care and children; Trygghet; barn; förskola; Anknytning; förskollärare; omsorg och barn;

    Sammanfattning : ​​Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare resonerar kring barns trygghet samt hur de arbetar med att främja trygghet i förskolan. Tidigare forskning har bland annat visat att barns trygghet i förskolan är betydelsefullt för att barnen ska kunna utvecklas vidare. LÄS MER

  5. 5. Barn med språklig sårbarhet i förskolan : En kvalitativ studie med fokus på hur förskollärare stödjer barn i lek, undervisning och omsorg.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Olsson; Hanna Sjödin; [2022]
    Nyckelord :Artefakter; förskollärare; lek; omsorg; språklig sårbarhet; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på hur förskollärare i förskolan arbetar kringbarn med språklig sårbarhet och hur barn med språklig sårbarhet stöttas i lek, omsorgoch undervisning. Ytterligare en del av syftet är att lyfta fram vilka material somförskollärarna menar kan stötta barn med språklig sårbarhet i förskolan. LÄS MER