Sökning: "lek montessori och reggio emilia"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lek montessori och reggio emilia.

  1. 1. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Olivia Engstrand; Jeanette Strömqvist; [2019]
    Nyckelord :Foucault; fri lek; förskola; förskollärare; makt; montessori; reggio emilia;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER

  2. 2. Förskolan Klippan

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Anton Lindström; [2018]
    Nyckelord :preschool; kindergarten; participatory design; workshop; montessori; school; solna; stockholm; free play; outside play; children; city; space;

    Sammanfattning : I started the project by doing a workshop with aclassmate using a derivative of the german officeBaupiloten’s methods. The goal of the workshop was toextract their actual needs and wishes.Traditionally when asking a client “What do you want?”,they’ll be constricted by their own reality and context. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers tankar om leken i förskolan : En komparativ studie med utgångspunkt i Montessori- och Reggio Emilia-inspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Rebecca Kovala; [2016]
    Nyckelord :montessori; reggio emilia; conversation analysis; montessori; reggio emilia; samtalsanalys;

    Sammanfattning : Med denna studie vill jag öka kunskapen om hur pedagoger inom Montessori- och Reggio Emilia-inriktade förskolor uttrycker sig om lek. För att få fram syftet och mina frågeställningar, Hur uttalar sig pedagogerna som är inriktade på Montessori respektive Reggio Emilia om leken i förskolan? Vad uttrycker pedagogerna som betydelsefullt för barns lek i respektive inriktning? Vilka begrepp finns i pedagogernas berättelser i respektive inriktning om barns lek? använder jag mig av intervju som metod. LÄS MER

  4. 4. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna-Stina Ohlsson; Katarina Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER

  5. 5. Lek med språkljud. : En studie om hur förskolepedagoger inom tre pedagogiska inriktningar arbetar med språklekar kring fonologisk medvetenhet.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Katarina Åsberg; Anna-Stina Ohlsson; [2014]
    Nyckelord :phonological awareness; fonologisk medvetenhet; läsutveckling; förskola; läroplan; Montessori; Reggio Emilia; språklekar; språkljud; pedagogisk inriktning; rim;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på en enkätundersökning bland pedagoger som är verksamma inom förskolor med olika pedagogiska inriktningar i två kommuner. De tre inriktningarna representeras av förskolepedagoger, som enbart arbetar utifrån förskolans läroplan, Montessorilärare samt pedagoger som arbetar utifrån Reggio Emiliafilosofin. LÄS MER