Sökning: "lek och fantasiförmåga"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden lek och fantasiförmåga.

  1. 1. Oändliga möjligheter i utevistelsen : Förskollärares resonemang om utevistelsen och deras roll vid lek och samspel under denna.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Madeleine Löbo; Ida Lindahl; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Utevistelse; Förskollärarens roll; Lek; Samspel;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare resonerar om utevistelse samt sin roll vid lek och samspel under denna. Studien utgår från en kvalitativ metod där sex yrkesverksamma förskollärare intervjuats för datainsamling. Utifrån den insamlade datan har en tematisk analys genomförts. LÄS MER

  2. 2. Tidsresan- Ett möte mellan kulturarv och dialog

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Zahra Asayesh; [2020]
    Nyckelord :Kulturarv; Social gemenskap; Hållbar utveckling; Pedagogiskt perspektiv; Gestaltningsförslag;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utgår från en undersökning om begreppen kulturarvet och social gemenskap utifrån ett hållbart och pedagogiskt perspektiv. Studien kommer att behandla olika aspekter som kan förstärka kulturvärdet och öka den sociala dialogen på kulturhistoriska lekplatsen Mary Anderssons park. LÄS MER

  3. 3. "Bollar är pinnar" : En studie om vilka handlingar som uppkommer när de yngsta barnen utforskar rumsliga erbjudanden i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Mattsson; Sofia Persson; [2016]
    Nyckelord :Fantasi; Föreställande material; Förskola; Handlingar; Icke föreställande material; Kreativitet.;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Lpfö 98) (Skolverket, 2016) belyser att förskolans miljö ska vara både utmanade och locka barnen till lek och aktivitet samt inspirera dem till att utforska sin omvärld. Det finns dock ingenting konkret skrivet om hur själva miljön i förskolan ska se ut, bara hur pedagoger bör tänka i utformandet av den. LÄS MER

  4. 4. Materialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!".

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christina Savonen Andersson; [2015]
    Nyckelord :Fantasiförmåga; I ur och skur; naturmaterial; soci;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig avnaturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilenI ur och skur. Verksamheten använder sig av naturen som barnens lekrum, där de får användasig av naturmaterialet som deras leksaker och lekredskap. LÄS MER

  5. 5. Ute eller inte? : Hur pedagoger i förskolan ser på utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jennie Zetterqvist; Emily Johannesson; [2014]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagog; förskola; barn; läroplan; lek; förskolegård;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa och uppmärksamma pedagogers syn på utomhuspedagogik samt att undersöka vilka möjligheter och begränsningar som upplevs med utomhuspedagogik. Studien kan även ge en inblick i vad pedagogerna gör tillsammans med barnen under utevistelsen, samt hur de använder miljön för att främja lärandet hos barnen i sin verksamhet. LÄS MER