Sökning: "lek och lärande c- uppsats"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lek och lärande c- uppsats.

  1. 1. Drama som pedagogisk metod i undervisningen : En intervjustudie i tre olika praktiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Carlsson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : C-uppsats: ”Drama som pedagogisk metod i undervisningen.” Författare: Linnea Carlsson. Lärosäte: Högskolan i Gävle. Skriven: 2015 – 02 – 19 Denna studie undersöker lärare och pedagogers syn på drama som metod i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Varför utomhuspedagogik?

    C-uppsats,

    Författare :Maria Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Autentisk; lek; lärande; motorik; pedagogen; prakt;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barnslärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger. LÄS MER

  3. 3. MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Bengtsson; Skapande verksamhet för tidigare åldrar Matematik; [2011]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; lpfö 98; didaktiska verktyg; ;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING:Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringarsmatematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jagmig frågorna: Hur ska Sverige vända den sjunkande trenden inom ämnet matematik? Vadbehövs, är det andra undervisningsformer eller didaktiska medel som behövs? Syftet med denna uppsats är att diskutera varför det är viktigt med matematik redan iförskolan, och hur man som pedagog kan arbeta med att synliggöra matematiken för barnen. LÄS MER

  4. 4. Matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Ulrika Hom; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningMot bakgrund av läroplanens nya krav som träder i kraft 1 juli 011, är syftet med denna uppsats att ge pedagogerverktyg i vardagsarbetet för att kunna väva in matematik på ett meningsfullt och lustfyllt sätt.Mitt syfte är att inspirera och motivera pedagoger i förskolan att se sin verksamhet som en del av detsammanhängande utbildningssystemet, ge dem verktygen att kunna genomföra enklare aktiviteter som synliggörmatematiken, delge tankar kring möjligheterna med språkbruket samt kunskap kring vad som utgörgrundläggande taluppfattning och ett sätt att mäta detta i barngruppen. LÄS MER

  5. 5. Små barns lärande i förskolan. En kvalitativ undersökning med utgångspunkt i estetiska läroprocesser.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Henny Persson; Monica Carlsson; [2008]
    Nyckelord :Lärande; små barn; estetisk verksamhet; läroplan;

    Sammanfattning : Vi har förstått att det sker en stor utveckling i små barns lärande, och anser att detta är av stort intresse. Barnens vardag består till stor del av lek, och andra praktiska uttrycksformer. Vi reflekterar då över hur estetiska läroprocesser samverkar med lärandet. LÄS MER