Sökning: "lek och lärande i förskoleklass"

Visar resultat 16 - 20 av 85 uppsatser innehållade orden lek och lärande i förskoleklass.

  1. 16. Femårskör och skolövergång - Femårskör som förberedelseaktivitet inför skolstarten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chalink Ahmed; Riina Björkdahl; [2018]
    Nyckelord :femårskör; gemenskap; gemensam sång; rytmik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Övergången från förskolan till förskoleklass är ett stort steg till alla barn. Enligt Läroplanen är förskollärarnas uppdrag att förbereda barn inför skolstarten genom olika aktiviteter. LÄS MER

  2. 17. Mälarängensskola

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Mona Hedberg; [2018]
    Nyckelord :skola; Grundskola; F-6; Mälarängen; Barn; Lärmiljö;

    Sammanfattning : I projektet att rita en F- 6 skola i Mälarängen utgick jag från den teoretiska kursen vi började med att studera. Den teori jag studerade handlade om gåturer som metod samt barnetsperspektiv i arkitektur. I den teoretiska kursen fanns ett avsnitt som berättade om att barn har en viss preferens för naturmiljöer. LÄS MER

  3. 18. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  4. 19. Barn och lärare i förskoleklass : Ett lärarperspektiv på det pedagogiska arbetet med fokus på hur barns tidigare kompetenser formar arbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rut Höglund; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskoleklasslärare uppfattar att barns kompetenser i samband med förskoleklassens början formar deras arbete. De flesta svenska barn i förskoleklass kommer med erfarenhet av förskolans verksamhet, en verksamhet utan krav på barns utveckling eller deltagande. LÄS MER

  5. 20. "...tidiga insatser borde löna sig sen..." : En kvalitativ studie av matematikundervisning i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marie Svensson; [2017]
    Nyckelord :Förskoleklass; matematikundervisning; tidiga insatser; styrdokument; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra och beskriva matematikundervisningen i förskoleklassen. Förskoleklassen har fram tills juli-16 saknat tydliga riktlinjer för sin undervisning vilket har inneburit att undervisningen vilar på enskilda pedagogers engagemang och drivkraft. LÄS MER