Sökning: "lek och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 1078 uppsatser innehållade orden lek och lärande.

  1. 1. Montessoripedagogiken -Kritik och berättigande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Vanja Brown; Sofia Thorn Ekberg; [2019-03-22]
    Nyckelord :Play; material; individual;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ett urval av den kritik som montessoripedagogiken mött genom tiderna. Uppsatsen består av två delar. Dels en översikt av kritik som riktats mot montessoripedagogiken och Montessoris egna tankar. Därefter följer en systematisk litteraturstudie vars sökord baserades på kritiken. LÄS MER

  2. 2. Alla barn har rätt att leka tillsammans med andra

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Aleksandar Jovanovic; [2019]
    Nyckelord :sociokulturell; Lek; Lärande; Lärmiljö; Närvarande pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka hur förskolepedagoger berättar om hur de bemöter barn som inte är med och leker och vilka förutsättningar och möjligheter skapar pedagogerna för att barnen ska få sin rätt till att leka tillsammans med andra barn. Metoden som används i studien är en kvalitativ intervjumetod som inriktar sig till det semistrukturella med spontana följdfrågor. LÄS MER

  3. 3. Den livsviktiga leken. : Lekens betydelse för barns samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Hammarberg; [2019]
    Nyckelord :Lek; samspel; lärande och förskola.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER

  5. 5. Digitala verktyg : En del av förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Forsmark; [2019]
    Nyckelord :preschool; digitization; digital tools; play; adequate digital skills; learning;

    Sammanfattning : Den digitala tekniken förändras ständigt, vilket innebär att människor behöver anpassa sig och utveckla sina färdigheter. Detta innebär även att förskolan behöver göra förändringar i sin verksamhet för att kunna ge barnen rätt möjligheter för att utveckla adekvat digital kompetens. LÄS MER