Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Faktorer vid planering av matematikundervisning på låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Vivianne Slezinger; Josefine Jensen; [2024]
    Nyckelord :ATD; matematik; planering; ramfaktorteorin; undervisningsmetod;

    Sammanfattning : Forskning visar att läroboken i matematik har en stor roll bland de yrkesverksamma lärarna i grundskolan. Läroboken kan användas på olika sätt och i olika stor utsträckning. I Sverige är läroböckerna inte granskade av myndigheter vilket gör att det inte går att garantera att de följer läroplanen. LÄS MER

  2. 2. Matematik och lek i de tidiga skolåren : Lärares beskrivningar av användandet  av lek i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Josefin Ärlebrand; [2023]
    Nyckelord :Tidiga skolåren; lek; matematikdidaktik; kvalitativ metod; lärarintervjuer; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur lärare i förskoleklass beskriver att de använder sig av lek i matematikundervisningen i förhållande till lärare i årskurs 1. Vidare har undersökningen syftat till att undersöka lärares beskrivningar av den kollegiala samverkan för lek och matematik mellan de olika verksamheterna. LÄS MER

  3. 3. Matematik på förskolan : Matematikundervisning i barnens lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Shanaz Said; Sihem Semouk; [2022]
    Nyckelord :förskola; undervisning; matematik; lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Inledning Matematik är en viktig del i förskolans värld för att få en bra grund i skolan och i vårt samhälle speciellt med tanke på att matematik hela tiden finns runt omkring oss och används i många olika sammanhang. Det som krävs är att förskollärare ska synliggöra och tydliggöra matematiken på olika sätt för att locka barnens intresse i vardagliga situationer. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av ett webbaserat lek-och-lärspel i matematik för barn i förskolan

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :David Norell; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Magiska Trädgården är ett webbaserat lek-och-lärspel i matematik för barn i förskolan. Spelet består av fem mindre delspel, där detta projekt gick ut på att utveckla och implementera ett sjätte sådant, kallat ‘Gömspelet’. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet i matematikundervisningen : En analys av lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jonna Eriksson; Angelica Sjulander; [2020]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; matematik; lärarhandledningar; grundskola; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Den här studien hade till syfte att analysera lärarhandledningar i matematik för att se  huruvida de stödjer lärare med förslag på aktiviteter som främjar fysisk aktivitet i undervisningen. Tolv utvalda lärarhandledningar har analyserats med hälp av ett analysverktyg som utgick från Alan J. Bishops sex fundamentala matematikaktiviteter. LÄS MER