Sökning: "lek pedagogers uppfattning"

Visar resultat 1 - 5 av 75 uppsatser innehållade orden lek pedagogers uppfattning.

  1. 1. Pedagogers syn på barns riskfyllda lek i förskolans utomhusmiljö : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Janina Kariniemi; [2024]
    Nyckelord :Förskola; pedagoger; riskfylld lek; risktagande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolans pedagoger ser på barns möjligheter att utmanas till riskfylld lek i förskolans utomhusmiljö. Studien utgår ur ett sociokulturellt perspektiv och Gibsons teori om handlingserbjudanden i den fysiska miljön. LÄS MER

  2. 2. "Mycket kojor, mycket vrår" : En kvalitativ studie om barns samspel i lek och pedagogers perspektiv på leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Henna Forsström Karbelius; Petra Niskala; [2024]
    Nyckelord :barns lek; pedagogers perspektiv; fenomenologi; barndomssociologi; observationer; intervjuer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att bidra med kunskap om barns samspel i lek samt pedagogers syn på barns lek. De forskningsfrågor som låg till grund för detta arbete var: ”Hur ser barns samspel ut i leken?”, ”Hur arbetar pedagogerna med den dagliga organiseringen av barnens lek?” och "Vad är pedagogernas perspektiv på barns lek?". LÄS MER

  3. 3. Hur främjar leken språkutvecklingen? : Enkätstudie om pedagogers uppfattning om lekens betydelse för barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linda Fremén Nyblom; Therese Dahlberg; [2023]
    Nyckelord :Förskola; barn; språkutveckling; lek; samspel; planerad lek; fri lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan, Lpfö 18 beskriver att barn har rätt att mötas i leken och lära tillsammans och Barnkonventionen hävdar att barn har rätt till lek och vara tillsammans med andra. Syftet med vår studie är att bidra med kunskap om pedagogers resonemang och förhållningssätt till en språkstimulerande lekmiljö. LÄS MER

  4. 4. Hur fri är barns fria lek i förskolan? : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Manal Alkayal; Atallah Yara; [2023]
    Nyckelord :fantasi; fri lek; förskola; lek; lärande; närvaro; samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att utforska pedagogers uppfattningar om den fria leken i förskolan och pedagogernas roll i samband med den. Dessutom strävar vi efter att belysa hur pedagogerna uppfattar att den fria leken kan påverka barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 5. "Att räcka till" : Pedagogers perspektiv och erfarenheter om inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Nyholm; Malin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Inclusion; educators; children s groups; challenges; adaptations; approach.; Inkludering; pedagoger; barngrupper; utmaningar; anpassningar; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers definition av inkludering och faktorer som påverkar deras arbete i att skapa förutsättningar för alla barns behov. Genom kvalitativa intervjuer analyserades datamaterialet med tematisk analys utifrån kompensatoriska, kritiska och dilemmaperspektiv. LÄS MER