Sökning: "lek som fenomen"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade orden lek som fenomen.

  1. 11. Hur drama kan bli en pedagogisk möjlighet : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar om drama i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Persson; Ehlin Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Drama; undervisning; lek; fenomenografi; uppfattningar; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studie var att ta reda på förskollärares uppfattningar om drama i förskolans undervisning med hjälp av tre frågeställningar som lyder Vad är förskollärares uppfattningar om när drama används i undervisningen? Vad uppfattar förskollärare är syftet med att använda drama i undervisning? samt Vad uppfattar förskollärare som kritiska aspekter i undervisningen där drama kan skapa förutsättningar för barns lärande? En fenomenografisk ansats valdes genom hela studien då den innefattar hur olika människor har olika uppfattningar om samma fenomen, men även variationen av uppfattningar som finns runt ett specifikt fenomen. Resultatet av analysen är uppdelat i tre kategorier, den första kategorin är När drama kommer till uttryck i undervisningen, andra kategorin är Avsikten med drama i undervisningen och det tredje kapitlet är Dramats möjlighet i lärandet. LÄS MER

  2. 12. Ögonblick : en observationsstudie om rytm och lek på Gustav Adolfs torg i Malmö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Anna Peterson; [2022]
    Nyckelord :observation; rytm; lek; lekfullhet; plats; genius loci; homo ludens;

    Sammanfattning : Att observera och undersöka platser är en förutsättning för att vi som landskapsarkitekter ska kunna skapa hållbara miljöer. Syftet med det här arbetet har varit att genom observation och litteraturstudier karaktärisera platsen Gustav Adolfs torgs materialitet, själ och funktion samt undersöka interaktionen mellan plats och användare. LÄS MER

  3. 13. Lek i förskolan : En studie om förskollärares förhållningssätt till barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ottilia Igelström; [2021]
    Nyckelord :play; play and learning; preschool teachers´ approach; lek; lek och lärande; förskollärares förhållningssätt;

    Sammanfattning : Genom hela förskollärarutbildningen har lekens betydelse för barns lärande varit tydlig och att vi som förskollärare har ett ansvar att se till att leken ligger till grund för allt som vi gör i förskolan. Syftet med denna studie är att belysa förskollärares förhållningssätt till barns lek i planeringen av verksamheten och på så sätt bidra med kunskap kring hur leken kan ta form i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 14. Städernas vilda mellanrum : och deras betydelse för barns fria lek

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Märta Bergman; [2021]
    Nyckelord :urbana vildlandskap; vilda mellanrum; barn; fri lek; Stockholm; Hagsätra; förtätning; mätbara och omätbara värden;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet handlar om städernas obyggda mark och dess betydelse för barns fria lek. Det inkluderar en fördjupning av lek som fenomen och vikten av platser som tillåter interaktion. I arbetets innefattar även ett utforskande i hur dessa platser hotas av ett samhälle med stark tilltro till mätbara värden och fasta kategorier. LÄS MER

  5. 15. Den fria leken i förskolan : En kvalitativ studie om den fria lekens innebörd utifrån förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Farah Moradi; Fadya Al-Mayah; [2021]
    Nyckelord :förskolan; fri lek; inflytande; styrning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur verksamma förskollärare beskriver den fria lekens innebörd i den dagliga verksamheten. Enligt förskolans läroplan nämns det olika beskrivningar hur leken kommer in i förskolans verksamhet men läroplanens otydlighet kring fria leken kan bidra till att det finns ett tolkningsutrymme som lämnas till förskollärarna. LÄS MER