Sökning: "lek som fenomen"

Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade orden lek som fenomen.

  1. 16. Lek och undervisning i förskolan : När leken används som ett medel för undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Angelina Neuman; Jenny Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :Education; Preschool; Learning; Play; Förskola; lek; undervisning; inbäddad undervisning; barnens perspektiv; förskollärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lek och undervisning i förskolan samt hur dessa två fenomen förhåller sig till varandra utifrån barnens perspektiv och förskollärarnas arbetssätt. Eftersom begreppet undervisning tillkom i förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ganska nyligen ansåg vi att det skulle vara intressant att forska kring detta mera ingående. LÄS MER

  2. 17. En väg mot differentierad undervisning : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till praktiska metoder i de naturorienterande ämnena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bailey Danille Carlsson; Helena Andersson; [2021]
    Nyckelord :Praktiska metoder; undervisningsmetoder; grundskolans tidigare år; naturorienterande ämnen; förhållningssätt; förutsättning; hinder; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Praktiska metoder är en undervisningsmetod som har blivit mer aktuell i dagens undervisning och kan ses som ett paraplybegrepp inom såväl matematikämnet som de naturorienterande ämnena, vilket innefattar tydliga praktiska moment i undervisning där eleverna får hantera, påverka eller observera material som studeras. I de naturorienterande ämnena kan praktiska metoder omfatta observationer, experiment och laborationer som syftar till att eleverna blir mer delaktiga och tillåts använda sina sinnen för att pressa lärande bortom faktakunskaper mot fördjupad förståelse. LÄS MER

  3. 18. Lek, lärande och digitalisering i förskolan : En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattning kring att använda digitala verktyg i praktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Westby Sandra; [2021]
    Nyckelord :Digital tools; digital competence; play; sociocultural learning; preschool teachers perception; Digitala verktyg; digital kompetens; lek; sociokulturellt lärande; förskollärares uppfattning;

    Sammanfattning : Den här studien syftar på förskolan och förskollärares användning av digitala verktyg. Det ska ge kunskap om varför det är viktigt att digitala verktyg används i förskolan. Studien utgår ifrån förskollärarnas egna erfarenheter kring digitala verktyg samt varför det är viktigt för förskolans uppdrag. LÄS MER

  4. 19. Hemskt kul? : En undersökning om användningen av hemska fenomen ihumorformen roast

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Victor Stenqvist; [2021]
    Nyckelord :Roast; mörk humor; stand up; lek; inkongruensteorin; Fredrik Andersson; Messsiah Hallberg; Nikki Glaser;

    Sammanfattning : Denna uppsats använder en kvalitativ analys för att undersöka delar av anföranden i roastprogram framförda av ståuppkomikerna Fredrik Andersson, Messiah Hallberg och NikkiGlaser. Syftet med uppsatsen är att med hjälp av humorteori och forskning förstå hur hemskafenomen kan bli roliga i roast-sammanhang och vilka tekniker som kan nyttjas för att lyckasmed anföranden i roast. LÄS MER

  5. 20. ”Tongivande flickor och tongivande pojkar” - En studie om förskollärares föreställningar kring bråklek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jana Dreimane; Donika Maloku; [2020]
    Nyckelord :aggressivitet; bråklek; förskola; förskollärare; genus; lek; vägledning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker bråklek utifrån ett genusperspektiv för att belysa vilka föreställningar förskollärare har i förhållande till detta fenomen. Studiens syfte är att undersöka manliga och kvinnliga förskollärares föreställningar kring bråklek i den svenska förskolan. LÄS MER