Sökning: "lek traditioner"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden lek traditioner.

  1. 1. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jelena Hellberg; Diana Del Angel Cobos; [2020]
    Nyckelord :barns roll; förskola; förskollärares roll; learning by doing; lärmiljö; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER

  2. 2. Kommer förskoleklassen bli den nya ettan? : En kvalitativ studie om att lärare befinner sig i ett gränsland mellan förskola och skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning; Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Sofie Wulff; Emma Uthas; [2018]
    Nyckelord :Förskoleklass; gränsland; obligatorisk förskoleklass; övergångar; lek;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att vinna kunskap om hur lärare inom förskola och förskoleklass uppfattar övergången mellan förskola och förskoleklass. Fokuset har varit på möjligheter och hinder lärarna upplever vid övergången mellan förskola och förskoleklass, lärarnas uppfattningar kring leken för barn och elever samt vilka eventuella konsekvenser lärarna anser det kan bli när förskoleklassen blir obligatorisk. LÄS MER

  3. 3. "Vi är alla viktiga" - olika aktörers förståelse av förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ann-Charlott Hemberg; Cecilia Klevenborn; [2015]
    Nyckelord :aktör; diskurs; förskollärare; institution; struktur; makt; social konstruktion; socialkonstruktionistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna text syftar till att undersöka hur förskolans olika aktörer ser på sin verksamhets innehåll samt om det går att koppla den förståelsen till en viss kategori av aktör. Studien vill försöka klargöra huruvida förskolans aktörers har förståelse för hur de påverkar varandra. LÄS MER

  4. 4. Integrerad förskoleklass - lika men ändå så olika. Pedagogers

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Maria Karlsson; [2014-03-31]
    Nyckelord :Montessoriskola; Integrerad förskoleklass; Lokaler; Traditioner; Läroplanen; Lek;

    Sammanfattning : Förskoleklass infördes som en valfri skolform 1998. Avsikten från regeringens sida var att förskoleklassen skulle fungera som en bro mellan förskola och skola, men forskning och undersökningar har visat att det inte riktigt blev som det var tänkt, utan att skolans traditioner har krupit ner i åldrarna. LÄS MER

  5. 5. Och vad är lustfyllt lärande? : En fenomenologiskt inspirerad studie om barn och elevers uppfattningar av lustfyllt lärande i förskola och skola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Lilja; Johanna Thilén; [2013]
    Nyckelord :Pleasurable learning; joyful learning; motivation; playful learning.; Lustfyllt lärande; motivation; lek och lärande; lust till att lära.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes förskolebarn och skolbarns uppfattningar av lustfyllt lärande. Fokus i tidigare forskning kring ämnet har främst legat på att utgå från lärares uppfattningar, men denna studie har riktat in sig på barns perspektiv av lustfyllt lärande. LÄS MER