Sökning: "lek vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden lek vygotskij.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares arbete med språkutveckling för barn med annat modersmål : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Maria Oboroceanu; Fatima Kouzaili; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; language development; methods; preschool;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar språkfrämjande med barn som inte har svenska som modersmål. Vi ville genom denna studie ta reda på hur de arbetar med att främja barns språkutveckling i det svenska språket samt vilka metoder och verktyg de använder som stöd i arbetet. LÄS MER

  3. 3. Lek och lärande : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare definierar lek respektive lärande och hur förskollärare arbetar med lek och lärande i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Turkan Kaymaz; Hawra Khalil; [2022]
    Nyckelord :lek; lärande; förskollärare; samspel; Vygotskij; utveckling; lustfyllt lärande; sociokulturellt perspektiv; förskola.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur förskollärarna definierar begreppet lek respektive lärande, samt hur förskollärarna arbetar med lek som lärande. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer, där vi intervjuade åtta förskollärare i två olika förskolor i Mälardalens region. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares berättelser om barns bråklekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anna Zagorska; [2022]
    Nyckelord :Rough-and-tumble plays R T ; preschool teacher´s approaches; the cultural-historical theory; focus groups.; Bråklekar; förskollärares föreställningar; kulturhistoriska teori; fokusgrupper;

    Sammanfattning : In this current study, discussions were conducted in three focus groups with preschool teachers. In each focus group, two preschool teachers from two municipal preschools in a medium-sized city participated. LÄS MER

  5. 5. Dramatisering som pedagogiskt verktyg : En kvalitativ studie om effekten av dramatiseringar i engelskundervisningen i grundskolans årskurser 1 till 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emilia Kemling; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; fenomenologisk metod; processdrama;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur drama upplevs i engelskundervisningen i grundskolans årkurser 1 till 3. Studien gjordes kvalitativt där data samlades in via intervjuer och webbaserade enkäter. Tyngdpunkten i studien var att ta reda på hur lärare uppfattar och tolkar drama i relation till EFL-undervisning. LÄS MER