Sökning: "leka ensam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden leka ensam.

  1. 1. lek är när man leker - en studie om barns berättelse om lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Mikaelsson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med studien var att ta reda på barns tankar om lek. Barns livsvärld består till stor del av lek och samspel. Vygotskij beskriver leken som en social process där barns utveckling påverkas av sociala, kulturella och historiska sammanhang. LÄS MER

  2. 2. Uteslutningar och ensamlek i förskolan : Vad kan det bero på?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Margaretha Lindberg; [2010]
    Nyckelord :Förskolebarn; uteslutningar; kamratkulturer; social kompetens; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att för barn som inte accepteras ökar risken för social isolering och utanförskap. Syftet med undersökningen har varit att försöka ta reda på hur barnen som ofta leker ensam på förskolan upplever sin situation, om de verkligen har valt att leka ensam och i så fall vad beror det på att barnen väljer att leka ensam? Min frågeställning är: Finns det tillfällen när barnen själva väljer att leka ensam och om det gör det vad beror det då på? Vad kan det beror på om ett barn ofta blir utesluten från leken? Undersökningen är gjord utifrån en etnografiskansats där jag bedrivit en kvalitativ undersökning. LÄS MER

  3. 3. Lika barn leka bäst - En diskursanalys av recensentens roll i stereotypiserandet av genrer inom musikjournalistik

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Pierre Dornonville De La Cour; Andreas Åberg; [2010]
    Nyckelord :Musikgenrer; Musikgrupper; Diskurs; Diskursanalys; Stereotyper; Metaforer; Recensenter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Recensenten spelar en avgörande roll i spridningen av populärkulturellt material. Hon är dock inte fri att uttrycka sig hur hon vill utan måste hålla sig inom musikgenrens diskursiva ramar. Eftersom recensenten måste hålla sig inom diskursen blir hon delaktig i att förstärka samt befästa genretypiska stereotyper. LÄS MER

  4. 4. Lekens betydelse för barnens lärande i förskolan : En observationsstudie på tolv förskolebarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Lisa Blomberg; [2009]
    Nyckelord :lek och lärande; leken och lärande i förskolan; social kompetens och lärande;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att undersöka lekens betydelse för barnens lärande i förskolan samt lekens betydelse för barnens sociala kompetens. Två frågeställningar är centrala. LÄS MER

  5. 5. 6-åringars tankar och förväntningar om lek inför starten i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Salme Lipponen; Viola Petri; [2008]
    Nyckelord :6-åringar; Förväntningar; Lek; Förskoleklass;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka 6-åringars tankar och förväntningar om lek inför starten i förskoleklassen. I vår studie har vi valt att använda oss av en kvalitativ metod. Vi har inspirerats av en fenomenologisk livsvärldsfilosofi och vi kommer att bearbeta och analysera informanternas uttalanden med hjälp av meningskoncentrering. LÄS MER