Sökning: "lekar barn 4 år"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lekar barn 4 år.

  1. 1. “Vem bestämmer vad som är tjejsaker och killsaker? - Jag vet inte… det bara är så” : En kvalitativ studie om barns syn på leken i förskolan ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; Anna Lundgren; [2021]
    Nyckelord :förskolebarn; lek; kamrater; genus; kön.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra barns lek i förskolan utifrån ett genusperspektiv. En kvalitativ forskningsmetod tillämpades där semistrukturerade intervjuer genomfördes med tolv barn i ålder 4–6 år, på två olika förskolor i två olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. "Ska vi kicka fotboll, fröken?" : En kvalitativ studie av barns föreställningar och förväntningar på pedagoger och därav      genusskapande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Jonsson; [2018]
    Nyckelord :gender; children; masculinity; genus; genusmönster; positioner; maskulinitet; barn; hierarkisk genusordning; jämställdhet;

    Sammanfattning : "Should we kick football, miss?" - A qualitative study of children´s perceptions and expectations in preschool staff and thereof their gender creation in preschool.  Det övergripande syftet med den här studien är att i förskolläraryrket, vilket är dominerat av kvinnor, få en inblick i hur barn upplever skillnader på manliga och kvinnliga pedagogers sätt att initiera aktiviteter i förskolan och därav hur genus kan skapas genom lek och aktivitet. LÄS MER

  3. 3. Minecraft i förskolan - Ett utvecklingsarbete om Minecraft som undervisningsverktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Christianson; [2018]
    Nyckelord :Minecraft; pre-school; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att arbeta fram en metod för att använda Minecraft i förskolans undervisning. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv utforskar jag de didaktiska möjligheterna i Minecraft tillsammans med barnen. LÄS MER

  4. 4. Yngre barns lekar i förskolan : Inkludering och exkludering i förskolans värld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Elin Larsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; styrdokument; läroplan;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Förskolan styrs av specifika styrdokument, däribland läroplanen för förskolan (lpfö98). Läroplanen lyfter bl.a fram värdegrunden som uttrycker de etiska förhållningssätt som är en viktig del av verksamheten. Den belyser begrepp som rättvisa, jämställdhet, rättigheter, omsorg och hänsyn till andra människor. LÄS MER

  5. 5. ”Vissa flickor leker med bilar. Men inga killar leker med dockor. På vårt dagis i alla fall.” : – en kvalitativ studie om barns resonemang kring genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Karlsson; Daniela Gilljam; [2014]
    Nyckelord :Förskola; genus; könsmönster; lek;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att vinna kunskap om hur barn på två utvalda förskolor resonerar kring genus. Kvalitativa intervjuer med barn i åldrarna 4:9-6:6 år har genomförts för att se om barnen eventuellt bryter mot de traditionella könsmönster som finns i samhället eller om de följer desamma. LÄS MER