Sökning: "lekar skogen"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden lekar skogen.
1. DRA TILL SKOGS : EN STUDIE AV RADIKALSLÖJDANDE SOM PEDAGOGISK METOD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Under min studietid har jag noterat att design av många ses som en ”uppstyrd” form av konst, förknippad med konsumtion, status och sterila miljöer, långt från min egen kaosartade, tillsynes maniska tillverkning. Detta i kombination med mina funderingar kring rolluppdelningar och bristande stimulans i klassrumsmiljön för både lärare och elever har lett till ett undersökande arbete om att finna en undervisningsmetod för att bryta upp mönster ochlära ut en mer avslappnad attityd till att designa. LÄS MER
2. Skogen ur barns perspektiv : En intervjustudie om hur barn resonerar kring skogen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att belysa hur barn resonerar kring skogen och hur de använder skogen, samt att undersöka om flickors och pojkars resonemang kring- och vad de använder skogen till skiljer sig åt. Kvalitativa intervjuer av 26 barn (11 flickor och 15 pojkar) i åldrarna tre till fem år på fyra kommunala förskolor i mellansverige har genomförts. LÄS MER
3. Undervisning i förskolan : Förskollärares undervisning av matematik i olika utomhusmiljöer
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I förskolebarns möte med olika utomhusmiljöer förekommer matematiska begrepp, vilka de stöter på i leken samt i de planerade aktiviteterna, där förskollärare ges möjligheter till undervisning av matematik. Dessa lek och lärtillfällen kan vara i skogen, på förskolegården, i stadsmiljö, längs trottoarer eller stränder och så vidare. LÄS MER
4. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER
5. På resa genom Sverige : Ett brädspel om Sveriges natur
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse förnaturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter,djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen” (Skolverket 2016) En väg till lärande är spel och liksom lekar kan spel motivera till lärande genom glädje (Hromek & Roffey, 2009). Detta arbete beskriver hur ett spel som främjar lärande genom glädje har utvecklats och utvärderats. LÄS MER