Sökning: "leken i sandlådan"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden leken i sandlådan.

  1. 6. ”Du kan ta den gula spaden här om du vill vara med i leken” : En studie om yngre barns sociala samspel och lek i sandlådan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Anna Hildingsson; Louise Unnestam; [2017]
    Nyckelord :Socialt samspel; fri lek; tillträde; verbal kommunikation; icke verbal kommunikation; imiterande handlingar; utomhusmiljö; sandlåda; barn; pedagoger; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka barns sociala interaktion samt hur pedagoger möjliggör denna interaktion under leken i utomhusmiljön. Studiens forskningsfrågor är följande: vilken betydelse har tillträdet till leken för det sociala samspelet i de yngre barnens lek och hur skapar pedagoger möjlighet för ett socialt samspel mellan de yngre barnen under den fria leken i sandlådan? Denna studie tar inspiration från ett sociokulturellt perspektiv och Lev Vygotskij som är grundare till detta perspektiv. LÄS MER

  2. 7. Matematik i förskolan : Pedagogers synliggörande av matematik i sandlådan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Frida Andersson; [2015]
    Nyckelord :preschool; mathematic; preschool teacher; play; sandbox; förskola; matematik; förskollärare; lek; sandlåda;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur pedagogerna synliggör matematiken genom lek i sandlådan tillsammans med barnen. Två metoder har valts för att kunna undersöka detta vilka är ostrukturerade observationer och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 8. I den digitala sandlådan : social responsivitet i virtuell lek

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Magnus Johansson; [2015]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Magnus Johanssons uppsats I den digitala sandlådan - vår tids virtuella leksaker i ljuset av social responsivitet, författad 2015 vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet, tar avstamp i debatter om datorspels skadliga inflytande på den sociala människan men med utgångspunkten att dessa debatter är onyanserade. Syftet med uppsatsen är att studera hur interaktionen med datorspel kan tolkas som social responsivitet och hur detta responsiva utbyte ser ut. LÄS MER

  4. 9. Matematik i förskolan : En studie om förskollärares syn på matematiken i sandlådan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Camilla Haglind; Linda Gunnarsson; [2014]
    Nyckelord :Matematik; lek; förskollärare; sandlådan;

    Sammanfattning : Matematiken har i den reviderade läroplanen för förskolan lyfts fram och fått en mer betydande roll och matematik finns överallt i förskolans värld. För barn går lek och lärande hand i hand och något som ingår i en helhet och som inte ska ses som två enskilda aktiviteter. LÄS MER

  5. 10. Barns lekvanor : En studie av könssegregerade och könsintegrerade lekar inom förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hällgren Hellman; Elin Thunberg; [2013]
    Nyckelord :Genus; barn; lek; könsintegrerat och könssegregerat;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka i vilken omfattning pojkar och flickor leker tillsammans i förskolan samt undersöka varför barnen väljer att leka könsintegrerat eller könssegregerat. Studiens karaktär är kvalitativ och datainsamlingsmetoden genomfördes med hjälp av observationer på två förskolor. LÄS MER