Sökning: "leken och miljöns betydelse för barns lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden leken och miljöns betydelse för barns lärande.

  1. 1. Lekens betydelse i förskola : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lekens betydelse i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evlen Yalda; Nahrin Yalda; [2022]
    Nyckelord :Preschool play learning; Förskollärare lek lärande förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utöka våra kunskaper om förskollärares perspektiv i barns lek, studiens resultat har bearbetats utifrån kvalitativa forskningsansats där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare tackade ja till att delta i vår studie. I resultat framkommer det att närvarande förskollärare, observationer och miljöns betydelse är väsentliga i leken eftersom det främjar barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. LEK I FÖRSKOLAN OCH DESS BETYDELSE FÖR LÄRANDE : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattning om lekens påverkan på barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rand Abdulahad; Mona Yousif; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; förskollärare; fri lek; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om förskollärares syn på leken i förskolan och hur lärande kan ske genom lek. En sociokulturell teori i sammankoppling med lekteori (homo ludens) som behandlas med kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärarna. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om barns lärande : En kvalitativ studie m sex förskollärares uppfattningar om barns lärande utomhus i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Angelica Abrahamsson; Ingrid Nordström; [2019]
    Nyckelord :Barns lärande; Barns lärande utomhus; Förskollärare; Uppfattningar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och beskriva sex förskollärares uppfattningar om barns lärande och av särskilt intresse förskollärares uppfattningar om barns lärande utomhus i förskolan. En inspiration av en fenomenografisk ansats har använts med semi strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Förskolemiljöns betydelse för barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Adina Söderlund; Charlotte Selinder; [2018]
    Nyckelord :fri lek; förskola; miljö; samspel; språk; barnperspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp miljöns betydelse för de yngsta barnens fria lek i förskolan. Genom observationer på två småbarnsavdelningar har en kvalitativ studie genomförts med syftet att undersöka: vilka förutsättningar förskolemiljön ger barns fria lek och samspel i en lärmiljö som är utformad ur ett barnperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Miljöns betydelse för samspelet : Den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns samspel i den barninitierade leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Erika Wennberg; Julia Bergsten Örnfjäll; [2018]
    Nyckelord :barninitierad lek; fysisk inomhusmiljö; förskola; miljö; pedagoger; samspel; utformning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att skapa förståelse för den fysiska inomhus-miljöns betydelse för barns samspel i den barninitierade leken. För att skapa denna förståelse har vi intervjuat pedagoger för att få deras uppfattningar om detta. LÄS MER