Sökning: "leken och miljöns betydelse för barns lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden leken och miljöns betydelse för barns lärande.
1. Lekens betydelse i förskola : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på lekens betydelse i förskola
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien var att utöka våra kunskaper om förskollärares perspektiv i barns lek, studiens resultat har bearbetats utifrån kvalitativa forskningsansats där vi använde oss av semistrukturerade intervjuer där sju förskollärare tackade ja till att delta i vår studie. I resultat framkommer det att närvarande förskollärare, observationer och miljöns betydelse är väsentliga i leken eftersom det främjar barns lärande och utveckling. LÄS MER
2. LEK I FÖRSKOLAN OCH DESS BETYDELSE FÖR LÄRANDE : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares uppfattning om lekens påverkan på barns lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om förskollärares syn på leken i förskolan och hur lärande kan ske genom lek. En sociokulturell teori i sammankoppling med lekteori (homo ludens) som behandlas med kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärarna. LÄS MER
3. Förskollärares uppfattningar om barns lärande : En kvalitativ studie m sex förskollärares uppfattningar om barns lärande utomhus i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka och beskriva sex förskollärares uppfattningar om barns lärande och av särskilt intresse förskollärares uppfattningar om barns lärande utomhus i förskolan. En inspiration av en fenomenografisk ansats har använts med semi strukturerade intervjuer. LÄS MER
4. Förskolemiljöns betydelse för barns fria lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här studien tar upp miljöns betydelse för de yngsta barnens fria lek i förskolan. Genom observationer på två småbarnsavdelningar har en kvalitativ studie genomförts med syftet att undersöka: vilka förutsättningar förskolemiljön ger barns fria lek och samspel i en lärmiljö som är utformad ur ett barnperspektiv. LÄS MER
5. Miljöns betydelse för samspelet : Den fysiska inomhusmiljöns betydelse för barns samspel i den barninitierade leken.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie var att skapa förståelse för den fysiska inomhus-miljöns betydelse för barns samspel i den barninitierade leken. För att skapa denna förståelse har vi intervjuat pedagoger för att få deras uppfattningar om detta. LÄS MER