Sökning: "leken"

Visar resultat 36 - 40 av 2021 uppsatser innehållade ordet leken.

  1. 36. Fri lek i förskoleklass : En intervjustudie med sex förskollärare om den fria lekens betydelse i förskoleklassens undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Falck; Katarina Sedendahl; [2024]
    Nyckelord :Pedagogic; policy enactment; preschool class; teachers approach; the meaning of play; Antagande av policy; förskoleklass; lekens betydelse; lärares förhållningssätt; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att utveckla kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse i förskoleklassens verksamhet samt hur de använder sig av och förhåller sig till barnens fria lek. Detta utifrån hur förskollärarna tolkar läroplanens innehåll och utifrån hur barngruppens behov och verksamhetens förutsättningar ser ut. LÄS MER

  2. 37. Stopp, klättra inte högre : Riskfylld lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Johansson; Linda Andersén; [2024]
    Nyckelord :Riskfylld lek; fenomenologi; förskollärare; livsvärld; uppdrag;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete inbegriper förskollärares inställning till riskfylld lek. Syftet med vår studie är att undersöka förskollärares perspektiv, erfarenheter och upplevelser kring fenomenet riskfylld lek. LÄS MER

  3. 38. Fritidshemmets lärande genom ett barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Conny Fredberg; [2023-12-07]
    Nyckelord :Lärande; Sociokulturellt perspektiv; barns perspektiv och Lek;

    Sammanfattning : Med detta arbete vill jag belysa hur elever upplever sitt lärande genom att utgå från barns perspektiv. Genom en kvantitativ och kvalitativ metod, genom en enkät och intervjuer har jag samlat på mig intressant data om elevernas lärande på fritidshemmet. LÄS MER

  4. 39. En kvalitativ intervjustudie om sex fritidslärares syn på lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Khalid; Enas Yousuf; [2023-12-07]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; möjlighet; konflikt; stöttning;

    Sammanfattning : I studien har vi intresserat oss för hur leken kan bidra till lärande och utveckling. I fritidshemmet är leken det centrala och vi tänkte därför att utföra en studie som kopplas med fritidshemsverksamhet. Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärarna resonerar kring lekens betydelse för lärandet i fritidshemmet. LÄS MER

  5. 40. Uppfattningar om lekens betydelse för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Jonna Johansson; Sara Ilievski; Shazia Ibrahimy; [2023-10-21]
    Nyckelord :Lek; Lärande; Utveckling; Förskola; Förskoleklass; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om leken har samma betydelse för barns lärande och utveckling i förskolan som i förskoleklassen. Vi önskar skapa en djupare förståelse om förskollärarens uppfattningar kring leken. LÄS MER