Sökning: "lekens betydelse reggio emilia"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden lekens betydelse reggio emilia.

  1. 1. Den så kallade “fria” leken : - en observationsstudie som undersöker förskollärares förhållningssätt under barns fria lek utifrån ett maktperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Olivia Engstrand; Jeanette Strömqvist; [2019]
    Nyckelord :Foucault; fri lek; förskola; förskollärare; makt; montessori; reggio emilia;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker hur förskollärares förhållningssätt under barns fria lek inom de två pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori kan tolkas utifrån Foucaults maktperspektiv. Hur fri är egentligen den fria leken? Forskning kring den fria leken utgår i huvudsak från två områden. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet för barn i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur förskollärare upplever att de kan påverka barns fysiska aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Caroline Isaksson; [2018]
    Nyckelord :Physical activity; play; preschool; preschool teacher; pedagogues; Reggio Emilia; Fysisk aktivitet; lek; förskola; förskollärare; pedagoger; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att redogöra för barns fysiska aktivitet i förskolan och undersöka hur pedagoger upplever att de kan utveckla barnens fysiska aktivitetsvanor och rörelsebehov. Det var ett intressant problemområde att studera eftersom stillasittande barn och fysiskt inaktiva barn idag är ett växande samhällsproblem och något som även är kopplat till barnfetma. LÄS MER

  3. 3. Pedagogen och leken i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Maral Mousapour; Anna Sörlin Fransson; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka pedagogers förhållningssätt och på vilka sätt de ser på sin egendelaktighet till barns lek i i Reggio Emilia förskolor.Frågeställningar: 1. På vilket sätt ser pedagogerna sin egen delaktighet i leken? . Vilka förhållningssätt har pedagoger när det gäller lekens betydelse i förskolan? 3. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ida Nilsson Levin; [2010]
    Nyckelord :Lek; lärande; Montessoripedagogik; pedagogiska inriktningar; Reggio Emilia pedagogik; uppfattningar;

    Sammanfattning : Lärares uppfattning om barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande.Teachers opinion about children's play in the nursery school and the plays importance for children's learningSyftet med denna uppsats är att beskriva hur förskollärare på förskolor med olika pedagogiska inriktningar resonerar kring barns lek i förskolan och lekens betydelse för barns lärande. LÄS MER

  5. 5. Den fria leken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anna Hansson; Louise Hansson; [2010]
    Nyckelord :barn; fri lek; förskola; genus; lärande; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att undersöka hur förskollärare och barn på en Reggio Emilia-inspirerad förskola ser på den fria leken. Barnens lekar och lekmiljöer kommer att undersökas utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER