Sökning: "lekens innebörd"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden lekens innebörd.

  1. 1. Förskollärares uppfattning om barns språkliga strategier i lek - en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sandra Norgren; Amalia Lampa; Maria Therése Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Verbalt språk; förskollärare; uppfattning; hierarkier; status; lek och samspel.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva förskollärares uppfattningar kring barns användning av språkliga strategier i lek. Läroplanen för förskolan (2018) lyfter fram att barnen ska utveckla förmåga att kunna samarbeta och lösa konflikter i leken, samt att ta ansvar för gemensamma regler. LÄS MER

  2. 2. Fri lek : Förskollärares förhållningsätt och deltagande i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ingebjørg Spjeld Klemetsen; Terece Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Lek; Fri lek; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s.8) beskriver leken som grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, samt att den ska ha en central plats i utbildningen. Vidare i styrdokumentet beskrivs leken som initierad av vuxna eller av barnen själva. LÄS MER

  3. 3. Lekens innebörd i fritidshem : Hur arbetar lärare i fritidshem med lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Fredrik Larsson; Samuel Hjelm; [2023]
    Nyckelord :Lek; innebörd; fritidshem; utveckling; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur verksamma lärare inom fritidshem ser på lekens innebörd i fritidshem och hur de arbetar med leken i sin verksamhet. Resultat inom tidigare empiriska studier har klarlagts för att fördjupa läsaren inom ämnet. LÄS MER

  4. 4. Innebörden av deltagande i barns fria lek : En kvalitativ studie om vilken syn pedagoger har på sitt deltagande i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Ekfeldt; [2023]
    Nyckelord :Educational roles; learning; play and free play; participation; the importance of play; Deltagande; fri lek och lek; lekens betydelse; lärande; pedagogiska roller;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vilken syn som pedagoger i förskolan har på sitt deltagande i barnens fria lek och vad begreppet deltagande har för innebörd hos pedagogerna. Jag vill belysa vad pedagogerna har för avsikt med sitt deltagande i leken, samt vad de definierar som lek och fri lek. LÄS MER

  5. 5. “Vadå fri lek? Är de fängslade annars?” : En kvalitativ studie om lärares utsagor om den fria leken på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jonathan Persson Dahl; Tilda Gyllix; [2022]
    Nyckelord :fri lek; fritidshem; lärares resonemang; organisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om den fria lekens betydelse och organisation på fritidshemmet från ett lärarperspektiv. För att synliggöra lärares resonemang om den fria leken har kvalitativa intervjuer med åtta lärare från två skolor genomförts. LÄS MER