Sökning: "lekförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet lekförmåga.

  1. 1. Coronabarnen : En studie om sex pedagogers upplevelse om barns sociala lekkompetens och lek – före och under coronapandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Näslund; [2022]
    Nyckelord :lek; social kompetens; pedagoger; coronapandemi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ett urval av pedagogers olika upplevelse om huruvida restriktionerna och förhållningsreglerna i samband med coronapandemin har påverkat förskolebarns sociala lekkompetens och deras lek i förhållande till hur det var innan coronapandemin, samt om pedagoger upplever att betydelsen av deras roll har förändrats sedan innan pandemin. Relationell pedagogik samt utvecklingspsykologi används som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  2. 2. Lekfullhet i undervisning för vuxna : Ett utforskande av den egna praktiken med fokus på scenografi.

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Håkan Magnusson; [2021]
    Nyckelord :Lek; lekfullhet; lekminnen; lekobjekt; scenografi; modell; skiss; teater; undervisning; lärande; devising; livsberättelse.;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att undersöka hur leken som ett arbetssätt i undervisning i scenografiskt arbete upplevs av deltagarna. För att undersöka detta används material från två empiriska studier. Material till studierna består av fokusgruppsamtal, deltagande observationer samt en skriftlig enkät. LÄS MER

  3. 3. “Kul att spela fotboll med fröknarna men de är inte så duktiga” : En studie om förskollärares delaktighet i barns lek ur ett förskollärarperspektiv respektive barns perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Aleksandra Nedeva; Anife Ustrali; [2020]
    Nyckelord :lek; förskollärares delaktighet; barns perspektiv; barnperspektiv; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskollärarna ska vara engagerade, närvarande och medforskande så att de kan främja barns utveckling och lärande. I förskolan anses lek som ett läroverktyg för att kunna stödja barnen i sin framtida utveckling. LÄS MER

  4. 4. Alla barn vill leka : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonalens uppfattningar om lek i förskolan och barn med leksvårigheter

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fidaa Shat; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och få en inblick i hur förskolepersonalen beskriver att de arbetar och förhåller sig till barnens lek, samt vilka uppfattningar de har om barn som inte leker och hur de arbetar för att stärka barnens lekförmåga. Det för att kunna ta del av förskolepersonalens synsätt och strategier som de använder för att stödja och utveckla barnens lekförmåga. LÄS MER

  5. 5. Leksvårigheter bland barn i förskolan. : En kvalitativ studie utifrån pedagogers erfarenheter om hur man skulle kunna hjälpa barn med leksvårigheter i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Johansson; [2014]
    Nyckelord :Leken; socialt samspel; sociokulturellt perspektiv; delaktighet; leksvårigheter; observation.;

    Sammanfattning : Studien handlar om barn med leksvårigheter, hur pedagoger uppmärksammar de barnen, samt hur de arbetar för att stötta och hjälpa dem. Till denna studie används kvalitativa intervjuer som forskningsmetod. Det är fem verksamma pedagoger som intervjuas. LÄS MER