Sökning: "lekkoder"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet lekkoder.
1. Alla barn vill leka : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonalens uppfattningar om lek i förskolan och barn med leksvårigheter
M1-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och få en inblick i hur förskolepersonalen beskriver att de arbetar och förhåller sig till barnens lek, samt vilka uppfattningar de har om barn som inte leker och hur de arbetar för att stärka barnens lekförmåga. Det för att kunna ta del av förskolepersonalens synsätt och strategier som de använder för att stödja och utveckla barnens lekförmåga. LÄS MER
2. Att stötta barn som exkluderas i den fria leken i förskolan En intervjustudie av förskollärares uppfattningar och erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att lyfta fram förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring hur de stöttar barn som exkluderas i den fria leken. Åtta förskollärare har intervjuats för att ta del av deras uppfattningar och arbetssätt. LÄS MER
3. Oredigerade platser utomhus i fritidshemmets undervisning : En kvalitativ intervjustudie med lärare i fritidshem
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning; Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogikSammanfattning : .... LÄS MER
4. Drama - en metod för barn som inte leker?
L2-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. "Alla barn behöver lära sig sociala förmågor, det kommer sällan helt naturligt" - hur elva pedagoger i förskolan ger stöd till barn i samspelssvårigheter
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att synliggöra några pedagogers förhållningssätt, strategier och metoder kring barn som beskrivs ha samspelssvårigheter i förskolan. De frågeställningar studien utgår ifrån är: • Vilken förståelse och kunskap har pedagogerna när det gäller barn i samspelssvårigheter? • Hur ger pedagogerna barnen stöd i att bli mer delaktiga i lek och vardagliga aktiviteter i interaktion med andra barn och vuxna? • Hur beskriver pedagogerna sin samverkan till vårdnadshavarna? • Hur beskriver pedagogerna det externa stödet gällande arbetet med barn i samspelssvårigheter? Teori: Studien utgår från det sociokulturella perspektivet, där man ser att den rådande kulturen och de sociala miljöförhållandena påverkar barns inlärning – utvecklingsprocess. LÄS MER