Sökning: "lekkultur"
Hittade 5 uppsatser innehållade ordet lekkultur.
1. "Kom nu! Nu kör jag utan dig." : En kvalitativ observationsstudie om barns språkliga verktyg i socialt samspel och lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om barns språkliga verktyg i socialt samspel och lek. Metoden som används är icke-deltagande observationer. LÄS MER
2. Den fria lekens villkor i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Den fria lekens plats i förskolans vardag har genom ökat lärandefokus kommit att ifrågasättas. Lek sammankopplat med formellt lärande står i kontrast mot fri lek utifrån barns egen lek- och kamratkultur. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om den fria lekens villkor inom ramen för förskolans verksamhet. LÄS MER
3. Vem leker du med? En studie om barns kamratkultur i förskolan ur ett intersektionellt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Allt fler barn spenderar alltmer tid i förskolan (Skolverket, 2011). Detta bidrar till att förskolan fungerar som en arena för barns socialisering, kamratskap och grupptillhörighet. I läroplanen (Lpfö 98, rev. 2010) står det att ett av syftena med förskolan är att barnen ska socialiseras till framtidens samhällsmedborgare. LÄS MER
4. Lekkultur i förskoleklassen ur ett genus perspektiv : En observationstudie om flickor och pojkars lek
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Lek och språk – en observationsstudie om lekkultur och språkutveckling
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att belysa den språkstimulering som sker mellan yngre barn i olika leksituationer därbarnen samspelar med varandra utan en delaktig pedagog. Genom att svara på frågorna hur lekkulturen ser utoch vilka olika sätt att använda språket i leken som finns belyses syftet. LÄS MER